Smlouva na stavbu trolejbusové trati na Bořislavku podepsána. DPP bojuje s časem

Původní trolejbusové stožáry na pražské Hanspaulce a autobus Škoda 706 RTO. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýPůvodní trolejbusové stožáry na pražské Hanspaulce a autobus Škoda 706 RTO. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný

Do července 2026 se musí v Praze postavit 40 kilometrů trolejbusových tratí, jinak hrozí ztráta dotace.

Trolejbusovou trať, která povede místo současné autobusové linky 131 mezi Bořislavkou a Hradčanskou, postaví firmy Elektroline a Elektrizace železnic Praha.

Uzavření kontraktu s pražským dopravním podnikem (DPP) vyplývá z registru smluv, cena je 281,44 milionu korun včetně DPH. Zahájení samotné výstavby DPP předpokládá nejpozději do konce letošního června.

Firmy musí trať dokončit nejpozději do 30. 6. 2026, a to včetně provedení bezpečnostních zkoušek a zavedení zkušebního provozu.

Boj s časem

DPP je totiž ohledně zprovoznění trati v časovém presu daném podmínkami dotace z evropského Národního fondu obnovy ve výši až 1,2 miliardy korun. Elektrifikace linky 131 je totiž zahrnuta do výzvy „Budování infrastruktury pro veřejnou dopravu v hl. m. Praha“, kdy se musí ve stanoveném termínu postavit 40 km trolejového vedení pro bateriové trolejbusy a zprovoznit 52 dobíjecích stanic.

Vedle této linky je ve výzvě zahrnuta i elektrifikace autobusových linek 137 a 176 na Strahov a k Waltrovce a také již provozovaná trolejbusová spojení 58 a 59.

Linky 58 do Letňan a 59 na letiště mají dohromady 21,73 km trolejového vedení. V letošním roce budované troleje budoucí linky 52 k Waltrovce budou měřit 4,44 kilometru.

Zbývá tak dokončit 8,07 km nyní podepsaných trolejí linky 51 z Hradčanské na Bořislavku a 7,63 km budoucí linky 53 z Karlova náměstí na Strahov.

Po tramvajích získaly povolení k návratu na Strahov i trolejbusy. Podívejte se, kde se postaví troleje

Aktuálně probíhá závod s časem,“ uvedl v březnu v časopise DP Kontakt projektový manažer DPP Michal Andelek. „Nedojde-li k naplnění uvedených hodnot, nedostaneme nic,“ podotkl manažer.

Termín výstavby nabíjecích bodů je do konce letošního roku, tam má již DPP podle Andelka splněno. „Když vše vyjde, tak od 1. července 2026 budeme mít v provozu 5 plnohodnotných trolejbusových linek,“ dodal optimisticky Andelek.

Odvolání místních

V únoru se u linky Hradčanská – Bořislavka dopravnímu podniku podařilo vyřešit stažení odvolání Spolku Fišerka a má tak pravomocné stavební povolení. Přesvědčit obyvatele vil na Hanspaulce bojujících za zachování dieselových autobusů se povedlo právě díky argumentaci hrozící ztrátou obří dotace.

Nepravomocné stavební povolení vydal Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) už loni v listopadu. Už původní rozhodnutí úřadu ukázalo řadu námitek místních občanů proti stavbě.

Nepopsatelný kolaps, zničená silueta a stará technologie. Proč obyvatelé vil na Hanspaulce odmítají trolejbusy

Většinou žádali posun stožárů mimo jejich nemovitost. Poukazovali také například na hrozící vykácení údajně až 650 stromů či na zničení siluety vilkové čtvrti. Podle stanoviska DESÚ se ale plánuje kácení pouze šesti stromů.

Náročná trasa

Trasa autobusové linky 131 (budoucí 51) je terénně náročná, obsluhuje hlavně rezidenční části městské části Praha 6 (Hanspaulku, Dejvice a Bubeneč). Část trasy je vedena v původní trase první trolejbusové linky v Praze, jejíž provoz byl zahájen na konci srpna 1936.

Trolejové vedení na lince vznikne v celkové délce cca osm kilometrů (měřeno jednostopě), přičemž zatrolejovaný by měl být úsek Bořislavka – Zelená. Z toho v úseku z ulice Na Pískách k terminálu Bořislavka bude trolejové vedení vybudováno pouze v tomto směru, tedy ve stoupání.

Zároveň vznikne krátká odbočka do původní smyčky Bořislavka v Kladenské ulici, která bude výhledově sloužit jak pro potřeby nabíjení elektrobusů, které DPP do budoucna plánuje využívat na vybraných autobusových linkách, tak i pro příležitostný nostalgický provoz historických trolejbusů z Muzea MHD DPP ve Střešovicích.

Tagy Bořislavka dpp elektrifikace linky 131 Hradčanská nové trolejbusové tratě praha Praha 6
31 komentářů