Rušení přejezdů se nedaří, loni jich ubylo jen deset
Ačkoliv český stát oplývá nadprůměrným množstvím železničních přejezdů, přičemž mnoho z nich považuje za zbytečné, tempo jejich rušení v posledních
Ačkoliv český stát oplývá nadprůměrným množstvím železničních přejezdů, přičemž mnoho z nich považuje za zbytečné, tempo jejich rušení v posledních dvou letech výrazně uvadlo. Podle údajů Drážního úřadu bylo loni oficiálně zrušeno deset přejezdů, takže se jejich počet zastavil na čísle 7858.
„Před novelizací příslušného zákona se nám dařilo rušit málo využívané přejezdy u účelových komunikací. Nyní to mají na starosti obce a tempo rušení šlo hodně dolů. Pro bezpečnost železnice i silnice to není dobře,“ uvedl mluvčí Drážního úřadu Martin Novák.
Naráží na fakt, že od roku 2016 ruší přejezdy silniční správní úřady. Obce i majitelé pozemků se přitom vesměs staví proti rušení přejezdů. Do roku 2016 odstraňoval přejezdy rovnou Drážní úřad, neboť byly brány jako součást stavby dráhy. V roce 2017 byly zrušeny pouhé čtyři přejezdy.
V letech předtím bylo tempo rušení přejezdů svižnější. Ještě v roce 2010 bylo na české železniční síti 8406 přejezdů, v následujících letech jich mizelo až 80 ročně. „Rušení přejezdů přispívá k bezpečnému železničnímu i silničnímu provozu,“ doplnil Novák. Podle něj by mohla pomoci připravovaná změna silničního zákona, která má stanovit maximálně možnou objízdnou trasu při rušení přejezdů.
Povadla i rychlost osazování přejezdů lepším zabezpečením. Loni došlo podle DÚ ke změně u 139 přejezdů, předloni u 217 a v roce 2016 u 229 přejezdů.