Jak se rodí EIA. Ptejte se specialistky Pragoprojektu Ilony Plevové

Ilona Plevová se podílela na dokumentaci pro Pražský okruh, rozšiřování trolejbusových tratí nebo Dvorecký most.
EIA. Tři písmena, která znamenají posouzení vlivu stavby na životní prostředí. Jeden z klíčových milníků pro dopravní stavby, aby se mohly posouvat dopředu, který umí ale někdy připravované projekty také definitivně zaříznout. A nejde samozřejmě jen o dopravní stavby, EIA potřebují spalovny, skládky nebo třeba jaderné elektrárny či velké továrny, které mohou výrazně ovlivnit svoje okolí. EIA je v praxi jedním z preventivních nástrojů politiky ochrany životního prostředí. Zkratka vychází z anglického spojení Environmental Impact Assessment.
Hostem nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz bude jedna z největších českých specialistek na procesy EIA Ilona Plevová z Pragoprojektu, která pracovala například na získání EIA pro severní část pražského okruhu mezi Ruzyní a Březiněvsí (úseky 518 a 519 dálnice D0) a také pro navazující úsek 520 do Satalic.
Klíčové razítko pro poslední část Pražského okruhu. Spojnice D10 a D8 má být hotová do roku 2031
Po získání kladného stanoviska EIA pro severní část pražského okruhu dál dohlíží na projektovou koordinaci všech tří úseků.
Mezi další zajímavé stavby, které právě teď posouvá dopředu, patří i silnice první třídy I/49 od Vizovic na hranice se Slovenskem, kde je EIA aktuálně v procesu. To je stavba složitá z pohledu ochrany přírody a migrace zdejších živočichů. Ilona Plevová ale také pracovala na posouzení vlivu na životní prostředí u nových pražských trolejbusových tratí nebo se právě teď podílí na přípravě EIA pro tramvajovou trať z pražských Dvorců Jeremenkovou ulicí, která by se měla stát v budoucnu součástí pražského tramvajového okruhu.
Vystudovala krajinné inženýrství na lesnické fakultě České zemědělské univerzity na pražském Suchdole a hned po škole začínala v Hydroprojektu jako projektantka. Právě tady začala spolupracovat na prvních posuzování vlivu staveb na životní prostředí, například při zvyšování kapacity čistírny odpadních vod na pražské Podbabě nebo při navýšení výrobních kapacit pivovaru v Krušovicích.
Jak se posouvá dopředu příprava severní části okruhu? Jak se projednává EIA u nás a jak ve světě? Jak těžké je získat ji v případě liniových dopravních staveb, které ovlivňují krajinu a život tisíců lidí? Co všechno proces EIA obnáší? U jakých staveb je nutné projít celým procesem EIA, a kde to potřeba není? Jak musí investor pracovat s připomínkami, které obdrží v rámci projednávání EIA? Jak silnou pozici má při projednávání vlivu staveb na životní prostředí veřejnost? A může skutečně znamenat EIA pro některé projekty definitivní stopku, nebo se vždy dá najít cesta dál?
Svoje otázky pište Iloně Plevové i vy. Zde v diskusi až do úterního odpoledne 22. dubna. Celý rozhovor o posuzování staveb na životní prostředí vám jako podcast nabídneme v pátek 25. dubna.