Praha dá 25,5 milionu na údržbu štoly tunelu Radlické radiály. Do podzemí budou dál mířit exkurze

Průzkumná štola tunelu Radlice. Foto: SATRAPrůzkumná štola tunelu Radlice. Foto: SATRA

S rozšířením štoly na plánovaný tunel Radlice se má začít v roce 2028.

Rada hlavního města Prahy na pondělním zasedání schválila výběr dodavatele veřejné zakázky na údržbu a průzkum štoly tunelu Radlické radiály. Zakázku získala společnost Subterra s nabídkovou cenou 25 516 137 Kč bez DPH.

O zakázku se podle radních ucházely dvě společnosti, nabídka Subterry byla vyhodnocena jako ekonomicky nejvýhodnější na základě poměru ceny a kvality týmu.

Firma bude do roku 2030 zajišťovat správu, provoz, údržbu a opravy všech částí průzkumné štoly. Ta byla ražena ve dvou etapách v letech 2014–2017 a má se stát základem tunelu Radlické radiály. Geotechnický a hydrogeologický monitoring školy má podle města do budoucna pomoci pro návrh efektivní konstrukce budoucího tunelu.

Průzkumná štola tunelu Radlice. Foto: SATRAPrůzkumná štola tunelu Radlice. Foto: SATRAPrůzkumná štola tunelu Radlice. Foto: SATRA

Štola pod Radlickou radiálou není jen díra v zemi. Je to klíčový zdroj informací, které potřebujeme pro navržení bezpečného a udržitelného řešení dopravy v tomto komplikovaném území. Pravidelná údržba a monitoring jsou nutné, aby štola mohla dál plnit svou funkci,“ uvedl náměstek primátora Zdeněk Hřib.

Součástí zakázky bude také další zajištění podmínek pro vzdělávací exkurze odborné veřejnosti. Využití štoly pro výuku a exkurze začalo už před třemi lety. V rámci dočasného využití prostoru štoly pro praktické vzdělávání byly instalovány panely, které seznamují studenty s technikou a způsobem ražeb podzemních děl, a s metodami podzemního stavitelství.

Štola je dlouhá 850 metrů, její příčný profil má 13,46 m². Profil štoly je uvnitř kaloty budoucího profilu tunelu Radlice.

Strategický projekt, který vázne

Radlická radiála je projekt, který pomůže zklidnit dopravu na jihu Prahy a ulevit hustě obydleným oblastem,“ uvedl v pondělí primátor Bohuslav Svoboda. I podle Hřiba má radiála pro Prahu strategický význam. Její příprava však uvízla v povolovacích procesech a výrazně se protahuje.

Loni v březnu představili projektanti upravené varianty Radlické radiály, na které provedli řadu změn. Čtyřproudá komunikace má propojit oba pražské silniční okruhy, mimo jiné i prostřednictvím zmíněného 2,3 kilometru dlouhého tunelu. Právě ražený tunel Radlice je nejsložitějším objektem celé stavby, jejíž zahájení se už dlouhá léta protahuje a komplikuje.

Nekonečné územní řízení, předělávky a zdražování. Přesto projekt Radlické radiály stále žije

Autoři loňské konsolidované studie variant radiály tak doporučují využít probíhajícího územního řízení a zahájit co nejdříve alespoň část stavby nedotčenou aktuálními změnami projektu, což je právě tunel Radlice.

Současný harmonogram počítá s výběrem zhotovitele tunelu v příštím roce. Povolení má však stavba získat až v roce 2028, kdy se podle plánů začne i razit. Práce mají trvat 54 měsíců.

Navazující úsek Botanica – MÚK Jinonice se však začne stavět až v roce 2031, jelikož se pro něj musí zpracovat nové posouzení EIA. Letos se očekává získání nepravomocného územního rozhodnutí na celou trasu dle dokumentace z roku 2017.

Nové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRA
Tagy Radlická radiála Zdeněk Hřib
23 komentářů