České dráhy vybírají firmu na vlakušky i provozovatele ubytovacích vozů
České dráhy vybírají, kdo bude další čtyři roky dodávat personál na roznos občerstvení ve vybraných vlacích a která společnost bude
České dráhy vybírají, kdo bude další čtyři roky dodávat personál na roznos občerstvení ve vybraných vlacích a která společnost bude provozovat lůžkové a lehátkové vozy. V únoru vypsané zakázky mají předpokládanou hodnotu 360 milionů korun.
U obou zakázek jsou dnes dlouhodobí dodavatelé: ubytovací vozy má desítky let na starost společnost JLV, servisní služby v podobě dodávání některého personálu bez dopravních zkoušek zajišťuje několik let společnost Tess Promotion.
České dráhy odhadly cenu v soutěži na čtyřleté zajištění servisních služeb pro zákazníky na 192 milionů korun. Poptávají tři profese: minibarista, stevard a informátor. V případě, že je zastávají ženy, se pro tyto pozice vžilo označení vlakuška. České dráhy tyto pozice zavedly po vstupu soukromníků na trasu Praha – Ostrava.
Zajišťují občerstvení pro cestující pod označením ČD Minibar, které je cestujícím k dispozici ve zhruba 140 vlacích. „Rozsah služby ČD Minibar je podobný jako v loňském roce. Postupně v něm ale upravujeme a doplňujeme nabídku. Aktuálně se jedná například o rozšíření nabídky o sendviče, ale zkoušíme i další nabídky,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Služba je k dispozici především v expresech a rychlících, konkrétně v Západních expresech, Slováckých expresech, Jižních expresech a rychlících Slezan a Hradečan. Vlakušky jezdí také ve vybraných spojích na trase Praha – Ostrava.
„Provoz služby ČD Minibar je od počátku zajištěna v režii ČD s tím, že personál ve vlaku (vlakušky) je zajištěn dodavatelsky vysoutěženou formou. Tento systém vychází v případě služby ČD Minibar nejvýhodněji, proto v současnosti neplánujeme žádné změny v tomto směru,“ doplnil Šťáhlavský.
Odhadovaná cena čtyřletého provozu ubytovacích vozů je 168 milionů korun. Vítěz se bude starat od ledna 2020 o provoz celkem 21 lůžkových vozů a 9 lehátkových vozů a několik starších vozů východoněmecké provenience. „Zájem o ubytovací služby v nočních spojích stále přetrvává, proto službu chceme i nadále poskytovat,“ řekl Šťáhlavský. Detaily o využití vozů ale nechce z obchodních důvodů uvést.
České dráhy v minulých letech po zrušení objednávky ministerstva zredukovaly provoz nočních vlaků na Slovensko, další škrty nechystají. „Předpokládáme v zásadě zachování současného rozsahu vozidlového parku, spojení a destinací s tím, že plošné změny nechystáme, ale drobné jednotlivé úpravy v kooperaci s našimi zahraničními partnery jsou možné,“ dodal Šťáhlavský.
Základ vozidlového parku ubytovacích vozů ČD aktuálně tvoří 12 lůžkových vozů WLABmz (Siemens, 2006/2007, rychlost 200 km/h, komfortní vybavení včetně oddílů De Luxe), 9 vozů WLABmee (modernizace MOVO Plzeň, 2000/2001, rychlost 160 km/h) a 9 lehátkových vozů Bcmz (ex ÖBB, Vagonka Jenbacher, 1981, modernizace 2004-2010, rychlost 160 km/h) a několik starších vozů bývalé východoněmecké produkce.