Antimonopolní úřad zamítl stížnost Stadleru v obří zakázce na automatizaci pražského metra

Napadené zadávací podmínky podle ÚOHS nezaručovaly nikomu konkurenční výhodu.
Úřad pro hospodářskou soutěž (ÚOHS) odmítl stížnost společnosti Stadler Praha na požadavky na technickou kvalifikaci v zakázce pražského dopravního podniku na dodavatele automatických vlaků a dopravního systému pro linky metra C a D.
Jedná se o největší zakázku v historii dopravního podniku, odhadovaná hodnota je téměř 86 miliard korun. Kromě dodávek vozů pro metro D a C je součástí automatizace linky C a dodávka kompletního dopravního systému nově budované linky D. Zajistí plně automatizovaný provoz metra v nejvyšším stupni automatizace GoA4, tj. bez provozního personálu na palubě.
Stadler měl o účast v tendru zájem, nakonec se ale do soutěže nepřihlásil právě kvůli nastaveným kvalifikačním podmínkám. Následně pak podal stížnost k antimonopolnímu úřadu.
„Vzhledem k předpokládané hodnotě veřejné zakázky ve výši cca 86 miliard Kč bez DPH jde o zakázku strategickou, kterou zadavatel odpovědně připravoval několik let, a její předmět i nastavení kvalifikačních požadavků v rámci PTK konzultoval s relevantními dodavateli,“ argumentuje v odmítnutí stížnosti ÚOHS.
Kvalifikační požadavky podle úřadu prošly připomínkováním ze strany potenciálních dodavatelů, následně úpravou ze strany zadavatele a jejich finální podoba je nastavena shodně vůči všem dodavatelům.
„S ohledem na složitost a rozsah veřejné zakázky považuje ÚHOS v tomto konkrétním případě napadené požadavky zadavatele na technickou kvalifikaci za přiměřené, nediskriminační, a tedy souladné se zákonem,“ pokračuje úřad s tím, že napadené zadávací podmínky podle něj nezaručovaly nikomu konkurenční výhodu a nevytvářely překážky hospodářské soutěže.
Společnost Stadler odmítla rozhodnutí na dotaz deníku Zdopravy.cz komentovat. V návrhu řešila především podmínku referencí s provozem pod stupněm automatizace GoA3. Podle návrhu jsou podmínky kvalifikace nastaveny tak, že velmi omezují konkurenci. Dále napadal i požadavky týkající se zkušeností pouze v Česku a tuzemské autorizace.
69 plně automatických vlaků
DPP veřejnou zakázku probíhající formou soutěžního dialogu vyhlásil v polovině dubna 2024. V prosinci 2024 obdržel žádosti o účast od dvou uchazečů. Podle informací Zdopravy.cz jde o sdružení Škoda/Siemens a Alstom.
Podané žádosti uchazečů z hlediska splnění kvalifikačních kritérií DPP zatím stále posuzuje. Poté bude následovat jednací fáze probíhající formou zmíněného soutěžního dialogu.
„Průběh této veřejné zakázky monitoruje a na otevřenou soutěž a transparentní výběr dodavatele dohlíží nevládní protikorupční organizace Transparency International,“ uvedl vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík.
Dopravní podnik prozatím poptává 69 plně automatických vlaků, součástí zakázky bude i vybavení depa a dispečinku pro obě linky. Údržba bude na 35 let, u nástupištních stěn a dopravního systému po dobu 25 let.
Podle DPP automatizace umožní navýšit přepravní kapacitu na nejzatíženější lince C až o 20 procent. Roční úspora provozních nákladů má být ve vyšších stovkách milionů korun. Umožní také včas modernizovat vozový park vlaků 81-71M, které v současnosti jezdí na linkách A a B.