posily_do_teamu

Zbytečné čekání v noci na křižovatkách. Řidiči MHD v Brně si stěžují na nastavení semaforů

Brno, křižovatka ulic Dornych, Křenová a Koliště. Autor: Matěj ŽabčíkBrno, křižovatka ulic Dornych, Křenová a Koliště. Autor: Matěj Žabčík

Aktuálně jsou v noci puštěné semafory na 95 křižovatkách ze 158 funkčních.

Každý měsíc se scházejí zástupci Dopravního podniku města Brna a Brněnských komunikací (BKOM), aby řešili podněty řidičů vozidel MHD, řekla ČTK mluvčí podniku Hana Tomaštíková. Někteří řidiči si stěžují na to, že preference MHD není taková, jaká by měla být, a nabírají kvůli tomu zpoždění. Podle Tomaštíkové není situace z pohledu dopravního podniku optimální. Brněnské komunikace se snaží postupně nastavovat fungování křižovatek tak, aby byla preference vozů MHD větší, řekla novinářům Ľubica Sláviková z útvaru dopravního inženýrství BKOM.

Patrně větším problémem než denní je noční provoz. Intenzita dopravy je sice minimální, ale řada semaforů zůstává v činnosti i v noci a řidiči nočních spojů tak stávají na červenou, aniž by křižovatkou projížděla jiná auta.

Dříve se semafory v nočních hodinách běžně vypínaly, ale již delší dobu musejí být na žádost policie všechny přechody pro chodce, které mají více než 7,5 metru bez přerušení, kryté světelnou signalizací. „Dokud nebyly v noci semafory v provozu, neexistoval požadavek na preferenci. Ten přišel až poté. Takže se postupně snažíme systém pro preferenci do těchto křižovatek dostat,“ řekla Sláviková.

Aktuálně jsou v noci puštěné semafory na 95 křižovatkách ze 158 funkčních. „Vhodná by byla preference u 73 z nich. Na 24 už funguje, na 13 jen částečně z některých směrů. Pracujeme na tom a uvidíme, jak rychle to půjde,“ řekla Sláviková.

Situace přes den je komplikovanější vzhledem k hustotě provozu a proto, že na řadě křižovatek se setkávají vozidla MHD z více směrů. V Brně jsou zhruba dvě třetiny světelných křižovatek s pevným signálním plánem a třetina tzv. s volnou dynamikou. U prvního typu je preference nižší, u druhého vyšší. U prvního typu křižovatky lze preferovat vozidla MHD tak, že se částečně uspíší zelená, pokud se vozidlo MHD blíží, nebo se doba zeleného signálu o několik vteřin prodlouží. V některých křižovatkách lze vložit fázi, která umožní průjezd MHD.

U křižovatek s volnou dynamikou se vozidla MHD hlásí do systému v tzv. přihlašovacích bodech. Hlavní preferenci mají tramvaje, ve druhé úrovni páteřní trolejbusové linky 25 a 26 a na nejnižší úrovni preference jsou autobusy a trolejbusy na ostatních linkách. Podle Slávikové však nelze vždy zajistit to, aby vozidla MHD před křižovatkou nezastavila. Systém počítá například s tím, že mají ještě před křižovatkou zastávku a zastaví, ale někdy se stane, že ji projedou, protože je na znamení. Signál volno také někdy nelze pro jiné směry ukončit okamžitě, protože je potřeba počítat s chodci a s časem nutným k bezpečnému vyklizení křižovatky. „Každý rok se snažíme rekonstruovat několik křižovatek a preferenci MHD zlepšit,“ doplnila Sláviková.

Podle Tomaštíkové se to v poslední době podařilo například na křižovatkách Kounicovy a Nerudovy, Poříčí a Nových sadů či na křižovatce Milady Horáková a náměstí 28. října.

Tagy brno preference MHD
31 komentářů