Obrazem: British Airways přelakovaly jumbo do nátěru již neexistující aerolinky
Letecká společnost British Airways zítra nasadí na první pravidelnou linku své letadlo 747-400 v nátěru, který bude připomínat její stoletou
Letecká společnost British Airways zítra nasadí na první pravidelnou linku své letadlo 747-400 v nátěru, který bude připomínat její stoletou historii. Dvacet let staré jumbo přiletělo do Londýna dnes po třinácti dnech v lakovně v Dublinu v nátěru již neexistující společnosti British Overseas Airways Corporation (BOAC), která je jedním z předchůdců British Airways.
Zejména pro britské letecké fanoušky jde o velkou událost, přílet na londýnské letiště Heathrow dnes sledovaly stovky lidí. Letadlo získalo nátěr, který BOAC používala v letech 1964-1974. Pro design BOAC byl úmyslně zvolen B747, jelikož se jedná o pozdější verzi téhož letadla, které v tomto barevném provedení létalo v době, kdy bylo u dopravce standardem.
Ready for takeoff and looking fine @DublinAirport #BOAC 747. Get ready @HeathrowAirport you’re in for a treat. #BA100 #avgeek @British_Airways. pic.twitter.com/kDY1LuWvpY
— Dublin Airport (@DublinAirport) February 18, 2019
„Jsme velmi pyšní na svoji historii a proto jsme se rozhodli připomenout si ji i tímto nátěrem,“ řekl šéf BA Alex Cruz. Firma během letošního roku představí retro nátěr i na dalších letadlech. První let jumba s registrací G-BYGC v novém nátěru bude BA117 z Londýna do New Yorku zítra ráno. Letadlo zůstane v nátěru do roku 2023, kdy BA letadlo vyřadí. V té době bude končit i éra Boiengů 747 u britského dopravce, nahradí je nové dreamlinery a airbusy A350.
British Airways oslaví 100 let letos v srpnu, i když se v roce 1919 jmenovaly jinak. 25. srpna• zahájila společnost Aircraft Transport and Travel Limited (AT&T) jako první na světě pravidelnou mezinárodní leteckou linku z Londýna do Paříže s denní frekvencí. Pozdeji se (AT&T) přejmenovaly na Daimler Airways, ty se společně s dalšími třemi dopravci spojily v roce 1924 do Imperial Airways. V roce 1925 už Imperial Airways létaly do Paříže, Bruselu, Basileje, Kolína nad Rýnem a Curychu. Přepravní služby začala poskytovat také řada menších britských společností, jejichž fúzí v roce 1935 vznikla původní soukromě vlastněná společnost British Airways Limited, jež se stala hlavním britským konkurentem Imperial Airways na evropských tratích.
V roce 1939 byly obě aerolinky znárodněny a byla z nich vytvořena British Overseas Airways Corporation (BOAC). Od roku 1946 provozovala vnitrostátní lety a lety na evropský kontinent nová aerolinie, British European Airways (BEA). BOAC v roce 1946 zahájila lety do New Yorku, v roce 1948 do Japonska, v roce 1954 do Chicaga a v roce 1957 na západní pobřeží USA. BEA zavedla síť domácích linek do různých měst ve Velké Británii, mimo jiné do Belfastu, Edinburghu, Glasgow a Manchesteru. V roce 1967 vláda doporučila zřízení holdingové správní rady s odpovědností za BOAC i BEA. Dále byl v roce 1970 založen druhý velký dopravce, British Caledonian. O dva roky později byly podniky BOAC a BEA podřízeny nově vytvořené správní radě British Airways a následně se roku 1974 tyto samostatné aerolinie sloučily do společnosti British Airways.