posily_do_teamu

Celá síť bez návěstidel. Norsko přechází na ETCS, pomáhá s tím české vývojové centrum Siemens Mobility

Stanice Jaren na trati z Osla do Gjøviku, kde je již plně výhradní provoz ETCS. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czStanice Jaren na trati z Osla do Gjøviku, kde je již plně výhradní provoz ETCS. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Norsko vsadilo u ETCS na jediného dodavatele.

Norský správce železniční infrastruktury Bane NOR spustil na konci loňského roku na první trati výhradní provoz pod evropským systémem řízení železniční dopravy (ERTMS), jehož součástí je i zabezpečovač ETCS. Modernizace části trati z Osla do Gjøviku má i výraznou českou stopu: na vývoji zabezpečovacího zařízení se podílely desítky zaměstnanců pražského vývojového centra Siemensu.

Byla to pro nás zatím největší zakázka, kterou jsme pro naše vývojové centrum získali,“ říká šéf českého vývojového týmu železniční infrastruktury Siemens Mobility Lukáš Hamáček. Vývojáři v Praze a v Plzni měli za úkol především práce na komponentách stacionární části infrastruktury jako je systém zabezpečení železničních přejezdů nebo objektový kontrolér přestavníku, ale také systém ochrany před kybernetickými útoky.

V Norsku se na trati instalovalo zabezpečení ETCS L2, které je již plně ve standardu Eulynx umožňující kompatibilitu mezi různými výrobci. Součástí velkých proměn na trati je například kompletní demontáž návěstidel, trať je plně digitalizovaná.

Silnější konstrukce kvůli sněhu

Práce v Norsku přinesla i různá specifika vzhledem k tamějšímu podnebí. Například technologické objekty, lidově přezdívané jako domečky, musí mít kvůli běžně většímu množství sněhu výrazně silnější a odolnější konstrukci, než je v Evropě zvykem. Vývojáři v Praze byli zodpovědní za kompletní vývoj a test komponent včetně jejich uvedení do sériové výroby, která probíhá v závodě Siemensu v německém Braunschweigu.

Řada prací českého vývojového centra není na trati pro běžného cestujícího viditelná, ale je neméně důležitá. Velká část zakázky se týká kybernetické bezpečnosti, tedy ochrany před průnikem do celého systému digitálního řízení. Norský systém je zabezpečen v souladu s normou IEC 62443. „Stejně jako funkční bezpečnost definovaná normami CENELEC je i zajištění kybernetické bezpečnosti nezbytným předpokladem pro bezpečný provoz,“ dodal Hamáček.

Výzkumné a vývojové centrum železniční infrastruktury má Siemens v Praze od roku 2011. Aktuálně zaměstnává už 140 lidí. Kromě norského projektu se český vývojový tým podílí na dalších světových projektech například pro Německo, Rakousko, Švýcarsko nebo Egypt.

4200 km během 17 let

Bane NOR počítá postupně se zavedením ERTMS na celou železniční síť. Pilotní úsek měří 67 km a vede z Roa do Gjøviku. Postupně se digitalizace dotkne všech 4200 kilometrů tratí v celé zemi a 350 stanic. Bane NOR má na tuto akci vyčleněny dvě miliardy eur pro plánovanou dobu trvání 17 let. Zakázku na ETCS získal Siemens Mobility pro celou síť.

Viceprezident Bane NOR Sverre Kjenne uvedl, že rozhodování o tom, zda jít cestou jednoho nebo více dodavatelů bylo složité a těžké. Podle něj ale převažují výhody. „Kontrakt se Siemensem je jako manželství,“ uvedl Kjenne. Potrvá celkem 17 let. První zkušenosti z výhradního provozu považuje za velmi pozitivní, spolehlivost dosahuje 99,86 %.

Siemens má přechod na ETCS na starosti, reálně se ale v Norsku na jeho zavádění podílejí i ostatní velcí hráči. Například palubní jednotky do vlaků dodává Alstom, systém pro řízení vlakové cesty Hitachi Rail. Všichni dodavatelé spolu kooperují ve společném zázemí v Oslu, které slouží i pro výcvik personálu. Podle Bane NOR zde nejde už o konkurenční boj více firem, ale naopak vzájemnou spolupráci pro co nejlepší výsledek.

Bane NOR má přesný plán zavádění ETCS na další tratě, příští rok se spustí provoz na Vestfoldbahn u Osla.

Stanice Jaren na trati z  Osla do Gjøviku, kde je již plně výhradní provoz ETCS. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czZázemí Bane NOR a Siemensu pro testování ETCS v Oslu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czZázemí Bane NOR a Siemensu pro testování ETCS v Oslu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Tagy Bane NOR ETCS Norsko Siemens Mobility
50 komentářů