Čeští stavbaři dokončili svou největší zakázku v Norsku. Potrápily je extrémní mrazy

Z tunelu se stala promrzlá jeskyně, stroje zamrzaly a každý den se proměnil v rozmrazovací boj o tekoucí vodu.
Společnost Metrostav Norge z české skupiny Metrostav dokončila svou dosud největší zakázku na norském trhu, když dospěla ke slavnostní prorážce tunelu Grenland na jihu země. Oznámil to dnes Metrostav s tím, že k prorážce došlo koncem loňského roku.
Dvoutubusový tunel o délce 5,5 kilometru razili čeští stavbaři v náročných geologických podmínkách a v extrémním severském počasí. Projekt v přepočtu za více než miliardu českých korun je součástí druhé etapy modernizace rychlostní silnice E18, která přinese obchvat města Porsgrunn jihozápadně od Osla.
„V průběhu zakázky nás potrápily složité geologické podmínky v několika poruchových zónách. Počátek roku 2024 poznamenaly extrémní mrazy, kdy teploty klesaly až k minus 30 stupňům Celsia. To prověřilo nejen naši houževnatost, ale i odolnost techniky. Z tunelu se stala promrzlá jeskyně, stroje zamrzaly a každý den se proměnil v rozmrazovací boj o tekoucí vodu,“ uvedl vedoucí projektu ze společnosti Metrostav Norge Josef Malknecht.
Ražba tunelu Grenland začala v roce 2023 a trvala téměř dva roky. U jižního portálu se museli stavbaři vyrovnat s poruchovou zónou, která musela být zpevněna tryskovou injektáží, 50 výztužnými rámy, 844 kotvami a 24 tunami kari sítí. Dokončení ražeb při severním portálu zase poznamenaly masivní přítoky vody, s nimiž se stavbaři potýkali sedm týdnů. Injektáže si vyžádaly 660 tun cementu.
Silnice E18 je důležitou dopravní tepnou jižního Norska. Úsek Langangen – Rugtvedt u města Porsgrunn dlouhý 17 km je stavebně jedním z nejnáročnějších. Společnost Metrostav Norge zde razila tunel v pozici subdodavatele pro firmu Eiffage.
Skupina Metrostav působí na severu Evropy od roku 2006. Od té doby realizovala 15 projektů, mimo jiné traťové tunely helsinského metra, most na tzv. lososí cestě v Norsku či nejdelší silniční tunel na Islandu. Ve Skandinávii celkově dosud vybudovala přes 48 kilometrů tunelů.