posily_do_teamu

Banány kroutí u Českých drah poslední kilometry. Míří do zálohy a do prodeje

Lokomotiva řady 151 přezdívaná banán. Pramen: České dráhyLokomotiva řady 151 přezdívaná banán. Pramen: České dráhy

Turnusová potřeba činí denně dvě lokomotivy. Dojezdí v březnu.

Expresní lokomotivy Českých drah řady 151, přezdívané banán, míří na smetiště dějin. V pravidelném provozu jim zbývají už jen zhruba dva týdny. Pak budou odstaveny do zálohy a následně je dráhy nabídnou k prodeji. Poslední možností je sešrotování.

„Pokračujeme v našem plánu sjednotit a omladit vozidlový park Českých drah. Je to cesta, jak zjednodušit údržbu a snížit náklady na provoz roztříštěného vozidlového parku s velkým množstvím různých typů lokomotiv,“ uvedl náměstek ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta. Napříště mají být základem elektrického lokomotivního parku ČD stroje Škoda řady 362 a Siemens Vectron.

Lokomotivy řady 151 najíždějí po opuštění česko-moravského koridoru kvůli ETCS své poslední plánované kilometry na lince R20 Labe z Prahy do Děčína. Turnusová potřeba činí denně dvě lokomotivy. Poslední plánovaný den provozu je pátek 7. března. Od soboty 8. března je nahradí mladší lokomotivy Škoda řady 162 z depa v Děčíně.

Lokomotivy řady 162 nahradí i řadu 371 (Bastard) na stejné lince. Tato dvousystémová (3 kV ss a 15 kV/16,7 Hz) lokomotiva zůstane v provozu už jen ve dvou kusech pro sezónní výkony na spěšných vlacích Ústí nad Labem – Drážďany.

„Z pravidelného provozu nyní odstavujeme lokomotivy řad 150.2 a 151, do roka až dvou let je budou následovat také poslední stroje řad 242 a 371, které mají už jen okrajové výkony. Útlumem procházejí řady 163 a stejný osud čeká zhruba do dvou let motorové vozy řady 854,“ doplnil Ješeta.

České dráhy mají aktuálně provozních 10 lokomotiv řady 151 (001, 004, 006, 007, 011, 014, 016, 019, 023 a 027) a čtyři lokomotivy příbuzné „banánové řady“ 150.2 (202, 205,209 a 224). Ta už není turnusována. Všechny jsou deponované ve Vršovicích, kam byla řada 151 přesunuta z Bohumína.

Lokomotiva 151.023 opatřená původním zeleno-krémovým nátěrem zamíří do sbírek muzea Českých drah. Do muzea půjde také lokomotiva 371.005.

Lokomotiva řady 151 přezdívaná banán. Pramen: České dráhyLokomotiva řady 151 přezdívaná banán. Pramen: České dráhyLokomotiva řady 150.2 přezdívaná banán. Pramen: České dráhyLokomotiva řady 151 přezdívaná banán. Pramen: České dráhyLokomotiva řady 151 přezdívaná banán. Pramen: České dráhy

Historie a provoz řady 151 (pramen: ČD)

Elektrické lokomotivy původní řady E 499.2, později označené jako řada 150.2 s rychlostí 140 km/h a řada 151 s rychlostí 160 km/h jsou výkonné lokomotivy pro tratě napájené stejnosměrnou soustavou 3 kV DC. V roce 1978 je vyrobila lokomotivka Škoda v Plzni v počtu 27 kusů. Československé státní dráhy je určily pro dopravu těžkých expresů a rychlíků na tehdejším prvním železničním tahu z Prahy přes Pardubice, Olomouc, Ostravu nebo Vsetín do Žiliny, Košic a Čierné nad Tisou na hranicích s tehdejším Sovětským svazem.

Ve své době to byly nejvýkonnější stejnosměrné elektrické lokomotivy v Československu s výkonem 4 000 kW a maximální tažnou silou 227 kN. Na sklonově náročných úsecích přes Beskydy nebo na úpatí Tater měly nahradit dvě starší a méně výkonné lokomotivy v čele vlaků s 15 až 16 vozy, které měly hmotnost kolem 600 tun. Lokomotivy řady 150.2 a 151 najely dohromady od uvedení do provozu více než 216 milionů kilometrů. Pětice lokomotiv (151.001, 006, 011, 014 a 019) překročila od vyrobení dokonce 10 milionů ujetých kilometrů.

Tagy banán České dráhy lokomotiva 151
106 komentářů