Nízké ceny v soutěžích? Devastace a zastavení investic, míní šéf projekční firmy
Roman Lenner, šéf projekční společnosti Valbek, je přesvědčen, že současné nízké ceny nabídek na stavby nových silnic a dálnic jen
Roman Lenner, šéf projekční společnosti Valbek, je přesvědčen, že současné nízké ceny nabídek na stavby nových silnic a dálnic jen odráží situaci na trhu, kdy se firmy chtějí hlavně za každou cenu udržet. „Tlak na dodatky a změny je obrovský,“ říká Lenner.
Čím si vysvětlujete v poslední době takové rozdíly mezi projektovou cenou a cenou v nabídkách?
Naprostým rozpadem trhu, kdy nevyrovnaností státních investic a legislativní impotencí při vyřizování všech povolení zapříčinila nárůst kapacit a příliš zahraničních firem. Dnes se všichni chtějí na trhu udržet a opět jsou jen malé nástroje, jak oddělit kvalitní a spolehlivé firmy od marastu ostatních. Protože jediným kritériem pro udělení zakázky je cena, tak se firmy snaží za každou cenu zakázku získat. Kam to jde, to je jasně vidět. Investoři musí mít politickou podporu se tomuto jevu bránit a opravdu vybírat kvalitu za rozumnou cenu. Nástroje na to jsou.
Jsou podobné rozdíly mezi projektovou a vysoutěženou cenou běžné i v zahraničí?
Myslím, že určitě ne. Naši sousedé na západě i východě si už dnes s extrémně nízkými cenami umí poradit. A to je dobře. Říkám, že nelze koupit octavii za cenu dacie. Musíme najít politickou odvahu změnit legislativu a odvahu se pustit do zrušení zaběhnutých schémat.
Jsou takové ceny ještě pro stavební firmy ziskové?
Ne. Rezervy jsou vyčerpány. Nadnárodní firmy si poradí, malý a střední stav krvácí z velmi těžkých ran. Zatím. Bude hůř.
K čemu nízké ceny povedou?
K devastaci stavebních firem, zastavení investic do nových technologií. A také k likvidaci malých a středních firem, které nemohou konkurovat nadnárodním společnostem. Z ekonomického pohledu státu a jeho příjmům je současná situace velmi tristní.
Může mít tak nízká cena v nabídkách vliv na kvalitu?
Úplně ne. Ale určitě je snaha ušetřit náklady za každou cenu. Současný systém kontroly, technického dozoru a smluvních podmínek je schopen kvalitu dodržet. Samozřejmě, tlak na dodatky a změny je obrovský.
Dá se očekávat ještě větší tlak na změny během výstavby?
Ano. Dnes jsou jediným zdrojem možných vylepšení ekonomiky kontraktu. Záleží hodně na přístupu investora, výběru posuzovatelů a zvýšené nezávislé kontroly těchto změn a jejich oprávněnosti. Posuzovatel by měl mít letité zkušenosti z kontroly průběhu staveb, právní znalosti z řízení stavebních procesů. Je to velmi důležitá funkce a měla by být plně v kompetenci investora a i investorem samým zajištěna.