Obrazem: Místem zříceného mostu v Drážďanech proplula po dlouhé době česká loď

Česká nákladní loď v Drážďanech u zborceného Carolabrücke. Autor: Evropská vodní dopravaČeská nákladní loď v Drážďanech u zborceného Carolabrücke. Autor: Evropská vodní doprava

Výletní lodě a další plavidla přepravující pasažéry budou mít plavbu úsekem v centru Drážďan dál zakázanou.

Poprvé po téměř pěti měsících proplula v pondělí kolem poledne místem zříceného mostu v Drážďanech česká nákladní loď. Dostala k tomu zvláštní povolení. Loď má na palubě velký naftový generátor na výrobu elektrické energie a míří do Antverp v Belgii.

Loni 11. září se v Drážďanech zřítila část mostu Carolabrücke, jedné z nejvýznamnějších dopravních tepen v saské metropoli. Most se skládal ze tří částí označených A, B a C. Po částech A a B jezdily automobily, na části C byly tramvajové koleje a chodník. Zřítil se asi stometrový úsek části C na straně Starého města, nikomu se při tom nic nestalo. Poslední tramvaj přejela po mostě několik minut před kolapsem.

Kvůli pádu mostu a nutnosti odstranit z koryta trosky byla téměř pět měsíců zablokovaná lodní doprava na Labi. To mělo vážné důsledky nejen pro saské výletní a nákladní lodě, ale také pro českou lodní dopravu. Některé lodě na Labi uvázly v severních Čechách, jiné byly uvězněny v zahraničí a nemohly se vrátit do svých domovských přístavů.

Koridor vytvořený pod zříceným mostem byl otevřen v pondělí v poledne. Česká loď jím proplula díky zvláštnímu povolení. Podle drážďanské radnice byla při plutí pod mostem v přímém telefonním kontaktu s úřadem, který monitoruje statiku zbylých částí mostu.

Od 18. února bude koridor otevřen pro pravidelnou nákladní dopravu, i když nadále s omezeními. Plavba bude povolena jen v pracovní dny od 08:00 do 12:00 proti proudu, od 13:00 do 15:00 po proudu. Podmínkou omezeného obnovení plavby je, že se stav demolovaného mostu nebude dál zhoršovat. Výletní lodě a další plavidla přepravující pasažéry budou mít plavbu úsekem v centru Drážďan dál zakázanou.

Společnost Evropská lodní doprava (EVD), jejíž loď v pondělí místem jako první proplula, už v pátek naložila v Lovosicích na Litoměřicku na nákladní plavidlo generátor z Plzně, který váží 221 tun. V Antverpách bude opět přeložen a zamíří do Británie. Kromě generátoru je na lodi také několik stovek tun hnojiva, které míří do Německa.

Uzavřený průjezd přes Drážďany znamenal pro lodní společnosti velké finanční ztráty. „Obvykle bývá Labe nesplavné kvůli suchu od dubna právě do září. Letos přesně v okamžiku pádu mostu nám začala sezona… Období nesplavnosti a nemožnosti poskytovat naše služby bylo letos extrémně dlouhé,“ řekl v pátek novinářům jednatel EVD Lukáš Hradský.

Česká nákladní loď v Drážďanech. Autor: Evropská vodní dopravaNakládka generátoru v Lovosicích. Autor: Evropská vodní dopravaNakládka generátoru v Lovosicích. Autor: Evropská vodní dopravaNakládka generátoru v Lovosicích. Autor: Evropská vodní dopravaNakládka generátoru v Lovosicích. Autor: Evropská vodní dopravaSoulodí pracující na odstranění trosek Carolabrücke. Autor: Evropská vodní dopravaTrosky Carolabrücke v Drážďanech. Autor: Evropská vodní dopravaTrosky Carolabrücke v Drážďanech. Autor: Evropská vodní dopravaČeská nákladní loď v Drážďanech u zborceného Carolabrücke. Autor: Evropská vodní dopravaČeská nákladní loď v Drážďanech u zborceného Carolabrücke. Autor: Evropská vodní dopravaČeská nákladní loď v Drážďanech u zborceného Carolabrücke. Autor: Evropská vodní dopravaČeská nákladní loď v Drážďanech u zborceného Carolabrücke. Autor: Evropská vodní doprava
Tagy Carolabrücke Drážďany EVD-Sped. Labe
5 komentářů