ŘSD připravuje přeložku vytíženého tahu I/19 západně od Tábora
Přeložka má odlehčit obcím Všechov, Dražice a Drhovice od tranzitní dopravy.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo s přípravou další přeložky na vytíženém transverzálním tahu I/19. Přes sedm kilometrů dlouhý úsek západně od Tábora musí projít důkladným procesem posouzení vlivů na okolí (EIA), rozhodl aktuálně Krajský úřad Jihočeského kraje.
„Výstavba kapacitní komunikace v nové trase bude mít velký vliv na celkové zlepšení dopravního řešení v aglomeraci. Stavba zajistí odstranění nevyhovujících průtahů silnic obcemi a snižování vlivu negativních účinků dopravy na obyvatelstvo,“ stojí v informačním letáku ŘSD.
Přeložka má odlehčit obcím Všechov, Dražice a Drhovice od tranzitní dopravy. Její součástí budou dvě mimoúrovňové křižovatky a krátký – zhruba kilometrový – úsek s třetím předjížděcím pruhem. „Vzhledem k intenzitám provozu na stávající silnici I/19 je stavba přeložky a náprava stávajícího nevhodného trasování velmi žádoucí,“ doplňuje ŘSD.
Záměr projektu schválila centrální komise ministerstva dopravy v říjnu 2021. Oznámení EIA poslalo ŘSD na jihočeský krajský úřad v prosinci a nyní se dozvědělo, že posouzení bude podrobné (tzv. velká EIA). Podle úřadu totiž může mít přeložka „významný vliv na životní prostředí“.
Stavět se má v letech 2031 až 2034.
Silnice I/19 je důležitou spojnicí ve směru západ-východ, která mimo jiné propojuje města Plzeň, Tábor a Pelhřimov. ŘSD se jí v posledních letech snaží přeložit mimo obce. V říjnu 2022 například otevřelo obchvat Chýnova a v únoru 2020 obchvat obce Kámen.
Chystá se například obchvat Čížkova v Kraji Vysočina nebo dva navazující obchvaty Kladrub a Lejčkova na území Jihočeského kraje.
Nejdále v přípravě je zřejmě obchvat Starého Pelhřimova, který by se měl stavět v letech 2026 až 2028. Tato stavba má probíhat v souběhu s budováním západního obchvatu Pelhřimova na I/34.