Pražský okruh mezi D10 a D8 má 89 podmínek. Posudek preferuje tunely, ŘSD musí řešit i přesun kaple

Vizualizace D0 Březiněves - Satalice. Foto: ŘSDVizualizace D0 Březiněves - Satalice. Foto: ŘSD

Ministerstvo muselo vypořádat 85 připomínek ke stavbě.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dosáhlo minulý týden zásadního posunu v přípravě Pražského okruhu v úseku mezi Satalicemi a Březiněvsí, když pro plánovanou stavbu získalo souhlasné stanovisko ministerstva životního prostředí.

Aby mohlo ŘSD začít stavět, musí pro další povolení splnit celkem 89 podmínek, které ministerstvo zveřejnilo na celkem 152 stranách rozhodnutí. Vychází především z odborných posudků ke stavbě, které zohlednily i připomínky k celému záměru.

V souhrnu lze konstatovat, že při přijetí navržených opatření k prevenci, vyloučení, snížení a kompenzaci negativních vlivů, nebudou vlivy záměru na životní prostředí a veřejné zdraví ani v jedné posuzované variantě v žádném posuzovaném aktivním výhledovém stavu významně negativní,“ uvedlo ministerstvo životního prostředí.

To přitom nerozhodlo, jakou variantu má ŘSD připravovat. Ve hře jsou dvě verze: levnější zahloubená a dražší tunelová. Rozdíly v nákladech jsou přitom obrovské. Tunelová by vyšla na 38 miliard korun, zatímco zahloubená na 17,38 miliardy korun. Generální ředitel ŘSD Radek Mátl uvedl, že po prozkoumání stanoviska budou jednat se zástupci samospráv, konečné rozhodnutí padne na ministerstvu dopravy. Poté poběží příprava už jen jediné varianty.

Tunelová varianta je reakcí na požadavky obcí. Dokumenty v registru EIA (zveřejněny společně s posudkem) ukazují i vyjádření jednotlivých obcí a spolků vůči plánům, které jsou většinou velmi proti stavbě. Přišlo jich celkem 85, všechny muselo ministerstvo vypořádat a stanovit z nich podmínky pro přípravu, stavbu i samotný provoz.

Průchodná je i levnější varianta

Zpracovatel posudku uvedl, že preferuje tunelovou variantu, současně upozornil na některá rizika. Jejich závažnost mají ukázat další podrobnější průzkumy lokality.

„Z hlediska hodnocených vlivů je u varianty zahloubené patrné, že v řadě vlivů lze tuto variantu označit za méně výhodnou. Objektivně je však nutné konstatovat, že ani zahloubená varianta nepředstavuje z hlediska hodnocených vlivů takové významné negativní vlivy, které by tuto variantu mohly zcela vyloučit z realizace,“ uvedlo ministerstvo.

Klíčové razítko pro poslední část Pražského okruhu. Spojnice D10 a D8 má být hotová do roku 2031

Stanovené podmínky pro přípravu a stavbu jsou víceméně podobné jako u většiny obdobných staveb, v řadě případů jsou již velmi konkrétní. Jejich cílem je prevence, vyloučení, snížení, popřípadě kompenzace negativních vlivů záměru na životní prostředí a veřejné zdraví. Podmínkou bude například výstavba přeložek silnic II/610 a II/244. ŘSD musí vyřešit i přesun památkově chráněné kaple z prostoru MÚK Třeboradice.

ŘSD již loni získalo souhlasné stanovisko pro úsek z Březiněvsi do Suchdola a dál do Ruzyně. Zde již běží příprava další fáze projektové dokumentace a také architektonická soutěž na most přes Vltavu.

Detailně ŘSD stavbu popisuje v informačním letáku.

Tagy D0 D0 520 Březiněves - Satalice EIA Pražský okruh Ředitelství silnic a dálnic ŘSD
44 komentářů