V Terstu po více než osmi letech vyjíždí unikátní tramvajolanovka, zatím v omezeném provozu

Tramvaj v Opicině po osmi letech. Foto: Commune di TriesteTramvaj v Opicině po osmi letech. Foto: Commune di Trieste

Od března počítá jízdní řád s 58 jízdami denně.

Po více než 8 letech od nehody se vrací do pravidelného provozu v italském přístavním městu Terst unikátní tramvaj, která jezdí částečně i jako lanovka. Od dnešního rána je tramvaj spojující centrum Terstu s Opicinou v provozu v omezeném rozsahu 19 spojů denně.

Obnovení provozu oznámil místní dopravce Trieste Trasporti na svých stránkách. Už na sklonku loňského roku získal od italského drážního úřadu povolení ke zkušebním jízdám.

Oproti předchozímu provozu došlo k nepatrné změně: Tramvaj začíná v zastávce Piazza Dalmacia v centru Terstu, zhruba 100 metrů od původní konečné Piazza Oberdan. Na 5 kilometrech vozidla překonávají výškový rozdíl přes 300 metrů.

Plánek tramvajové trati Terst - Opicina. Foto: Trieste TrasportiNepoužívané koleje pro tramvaj do Opiciny. Autor: Zdopravy.cz/Aleš PetrovskýKonečná stanice tramvaje Trieste - Opicina. Bohužel mimo provoz. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Tramvaje nejezdily od  nehody v roce 2016. Při ní došlo k poškození vozidel i zranění několika cestujících. Od té doby probíhaly debaty a později také práce na modernizaci jedné z kolejových atrakcí Terstu. Těsně před Vánoci oznámila terstská radnice, že italský drážní úřad Ansfisa vydal povolení ke zkušebnímu provozu.

Zatímco spodní stanice je v nadmořské výšce 3 metry nad mořem a konečná je v 329 metrech, nejvýše položená zastávka Obelisco se nachází ve výšce 343 metrů nad mořem. Trať vznikla v roce 1902, v roce 1928 ale prošla zásadnějšími úpravami, kdy původní ozubnicovou část nahradila pozemní lanovka. Tramvaj je v této části vytahována či spouštěna.

Postupný návrat k 58 jízdám denně

Tramvaj byla jak turistickou atrakcí, tak i důležitým dopravním prostředkem pro místní dopravu. Namísto ní jezdily autobusy. Jízdenka stojí 1,50 eur.

První týdny provozu počítá dopravní podnik s nasazením jediného vozu. Proto bude každý den v nabídce jen 19 spojů (10 nahoru, 9 dolů). Od 3. března po dokončení instalace nových brzd do dalších vozů nabídne dopravní podnik 58 jízd denně.

Terst se v posledních letech stal oblíbenou destinací pro cesty vlakem i díky knize Jaroslava Rudiše Návod pro použití železnice, ve kterém popisuje jízdu vlakem Vídeň – Terst, v Terstu se odehrává i novela Trieste Centrale od stejného autora. O cestě do Terstu z Česka psal letos i autor tohoto textu, nové železniční spojení z Opiciny do Chorvatska využil letos také Aleš Petrovský. Od konce března mít Terst i přímé letecké spojení s Prahou se společností Ryanair.

Tagy Terst Tramvaj Terst - Opicina Trieste Trasporti
17 komentářů