Antimonopolní úřad opět zrušil výběr stavitele metra D. Vyhověl námitkám Strabagu
Rozhodnutí se týká nepodložených zkušeností stavbyvedoucího.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) částečně vyhověl návrhu sdružení společností ze skupiny Strabag proti výběru dodavatele další části výstavby pražského metra I.D. Podle vyjádření vedoucího komunikace dopravního podniku (DPP) Daniela Šabíka u úřadu běží další dvě separátní řízení a podnik tak s podpisem smlouvy se zhotovitelem musí počkat na pravomocné ukončení všech třech.
Pražský dopravní podnik (DPP) jako vítěze tendru opakovaně potvrdil společnosti Subterra, Hochtief a BeMo Tunneling. Úřad nyní formálně zrušil rozhodnutí zadavatele o výběru dodavatele. Rozhodnutí není pravomocné a může být proti němu podán rozklad k předsedovi úřadu Petru Mlsnovi.
Dopravní podnik podle antimonopolního úřadu v soutěži na úsek metra Olbrachtova – Nové Dvory nedodržel zásadu transparentnosti, a to v souvislosti s hodnocením nabídek.
V rámci hodnotícího kritéria ohledně zkušeností odborného personálu přidělil podle ÚOHS dopravní podnik vybranému dodavateli body za zkušenost členů týmu (stavbyvedoucí a zástupce stavbyvedoucího), přestože neměl podloženo, že je skutečně mají.
“Současně zadavatel nedodržel zásadu rovného zacházení, když v souvislosti s hodnocením nabídek navrhovatele nevyzval k objasnění a doplnění informací či dokladů týkajících se zkušeností člena odborného personálu, zatímco vybraný dodavatel tuto možnost opakovaně dostal,“ uvádí zpráva ÚOHS.
Úřad v prvoinstančním rozhodnutí naopak zamítl část návrhu, v níž Strabag rozporoval prokázání kvalifikace vybraného dodavatele.
Brání se i další firmy
Úřad v souvislosti s tendrem na navazující část metra D vede ještě řízení o dalších dvou návrzích od sdružení firem Porr, Eurovia, Marti. Jeden návrh směřuje rovněž proti výběru dodavatele a druhý proti vyloučení zmíněných firem. „Zadavatel nesmí po dobu správních řízeních uzavřít smlouvu s vybraným dodavatelem,“ podotkl antimonopolní úřad.
DPP znovu vybíral, kdo postaví metro D. Vítěz třicetimiliardového tendru se nezměnil
DPP potvrdil výběr dodavatele druhé části metra D loni v srpnu.
„Je nutné zdůraznit, že DPP při posuzování referencí uchazečů ve veřejné zakázce na stavbu druhého úseku metra D postupoval stejným způsobem jako v případě prvního úseku. ÚOHS i soudy všech instancí včetně Nejvyššího správního soudu v tomto případě potvrdily, že DPP postupoval zcela správně a v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek,“ uvedl k rozhodnutí za DPP Šabík.
DPP bude podle něj moci uzavřít smlouvu s vítězným dodavatelem a začít stavět druhý úsek metra D až ve chvíli, kdy budou pravomocně ukončena všechna tři řízení vedená u ÚOHS. „Aktuální rozhodnutí tak nemá přímý vliv na časový harmonogram projektu,“ doplnil Šabík.
Stavba první části nové linky metra začala v roce 2022. Ve výstavbě je kilometrový úsek mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova a navazovat má úsek z Olbrachtovy na Nové Dvory. Dále bude vybudována část z Nových Dvorů do Depa Písnice. Původní předpoklad dokončení byl rok 2029, kvůli sporům bude pravděpodobně posunut, a zprovoznění se tak předpokládá v roce 2031.
Obrazem: Čtyři metry pod vlaky metra se razí nová stanice. Přestup přitom na Pankráci být neměl