regio-vlak

Plán pro úzkokolejky: Třetinový provoz a převod na obce za 110 milionů

Příprava na obnovení provozu na úzkokolejkách (červen 2024). Pramen: JHMDPříprava na obnovení provozu na úzkokolejkách (červen 2024). Pramen: JHMD

Aktuálně vzniká plán nutných investic a následných prací na obou tratích.

Investor Good thing je ochoten vykoupit majetkovou podstatu zkrachovalých Jindřichohradeckých místních drah (JHMD) za 110 milionů korun, což je také cena, za kterou by majetek následně převedl na Sdružení měst a obcí Úzkokolejka.

Číslo dnes na radnici v Jindřichově Hradci prezentoval věřitel Jan Kysela, který se dlouhodobě snaží prosadit reorganizační plán firmy. Připravuje ho již rok, rozhodovat se o něm bude v únoru u krajského soudu.

Oproti loňskému roku investor částku k uspokojení věřitelů navýšil, loni koncem května Kysela mluvil u soudu o 65 až 85 milionech korun. Zmíněných 110 milionů by obce 30 let splácely z výnosů samotné dráhy. Splátka by činila šest až devět milionů ročně.

„Ta majetková podstata musí generovat výnosy, které vystačí na splátky. Naše rozpočty to financovat nebudou,“ uvedl starosta Jindřichova Hradce Michal Kozár. Podle něj platí, že obce chtějí úzkokolejkám pomoci, ale nikoliv za každou cenu.

„Je tu stále bod B, bez kterého se nedokážeme hnout z místa. A tím je, kdy a za jakých podmínek bude zprovozněna trať,“ doplnil Kozár. Výnosy mají plynout především z provozu vlaků a pronajímání budov.

Dle Kyselovy prezentace by vlaky měly na úzkokolejkách ročně najet 75 tisíc až 120 tisíc vlakových kilometrů, což je třetina výkonů před úpadkem v říjnu 2022 (360 tis.). Plán počítá s roční objednávkou od krajů ve výši 20 milionů korun (před úpadkem 57 mil.) a příspěvkem od Státního fondu dopravní infrastruktury ve výši 20 milionů korun (před úpadkem 42 mil.). Šlo by přitom výhradně o turistický provoz.

Mezi vykoupením majetkové podstaty investorem a následném převedení na svazek obcí vznikne časový odstup. Obce si podle starostů chtějí prověřit všechna prezentovaná čísla a budou chtít rovněž záruky finančních toků ze zmíněných veřejných měšců. Transakci budou také schvalovat všechna zastupitelstva (11).

Podle Kysely tak investor na sebe bere riziko, že vykoupí podstatu a obce majetek nakonec nepřevezmou. Úzkokolejky přitom podle všech zúčastněných mohou fungovat jen ve veřejném vlastnictví. Jaký je plán B, když k převodu nakonec nedojde, Kysela neuvedl s tím, že v první řadě se řeší preferovaná varianta převodu.

Dráhy jsou aktuálně neprovozní, pro velkou část stále nemají osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy od Drážního úřadu. Podle Kysely se aktuálně dává dohromady plán nutných investic a následných prací. Cílem je rozjet provoz, žádné termíny ale Kysela neuvedl s poukazem na loňskou zkušenost s neustálými odklady.

Potvrdil také, že odborně způsobilou osobou bude na úzkokolejkách (společnost Správa úzkokolejných drah) někdejší šéf Správy železnic Pavel Surý, o čemž už deník Zdopravy.cz informoval už minulý týden. Surý se má funkce ujmout příští týden, čímž si firma zachová dosud získaná osvědčení.

Za investorem Good thing je podle Kysely „skupina několika právnických a fyzických osob, které jsou ochotné jít do tohoto projektu.“ Podle starosty Kozára jiný realistický plán než ten Kyselův zatím na stole není. Dodal, že žádný z aktérů nepočítá s dalším provozem tzv. ponorek, tedy motorových vozů M27.

JHMD, neprovozní motorové vozy M27. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

JHMD, neprovozní motorové vozy M27. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

 

Tagy insolvence JHMD JHMD
64 komentářů