Pražské letiště uzavře na 4,5 měsíce hlavní dráhu, provoz zamíří nad hustě osídlená místa
S výraznou hlukovou zátěží budou dotčení obyvatelé žít během větší části letní sezóny.
Obyvatele hustě osídlených částí Prahy a Středočeského kraje čeká zvýšená zátěž z letového provozu. Důvodem je v úterý oznámená uzavírka hlavní dráhy pražského letiště, která veškerý provoz převede na dráhu vedlejší. Hlavní dráha 06/24 bude uzavřena kvůli nutným stavebním a technologickým úpravám.
Uzavírka začne platit 31. března a potrvá až do poloviny srpna. S výraznou hlukovou zátěží tak budou dotčení obyvatelé žít během větší části letní sezóny, která je specifická nadprůměrným letovým provozem. Práce mají navíc pokračovat i v příštím roce.
Modernizace se bude týkat okolí dráhy a má za cíl ji udržet ve standardech požadovaných předpisy a zvýšit provozní bezpečnost. Podle šéfky komunikace Letiště Praha Evy Krejčí je úprava okolí hlavní dráhy zcela nezbytná a nelze ji odkládat.
„S ohledem na to, že vedlejší dráha není přizpůsobena pro vzlety a přistání za snížené viditelnosti, provádíme opravy v měsících, kdy je na základě dlouhodobých statistik výskyt mlh nejnižší. Omlouváme se občanům, kterých se tato situace dotkne, ale dokud nebude v provozu paralelní dráha, nemáme jinou možnost než převést veškerý provoz na vedlejší dráhu.” vysvětlila Krejčí.
Údržba v okolí dráhy 06/24 bude zahrnovat celkem 15 stavebních a technologických projektů. Mezi ty největší projekty budou patřit opravy či výstavba pojezdových drah a rekonstrukce části stokového systému kvůli zkapacitnění odvodu vod ze zpevněných ploch letiště. Opravy se však nebudou týkat samotné hlavní dráhy, která prošla kompletní rekonstrukcí v roce 2012 a 2013.
V průběhu uzavírky hlavní dráhy budou přílety plánovány převážně směrem od Prahy, vzlety pak směrem na Kladno.
Uzavírku využije i Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Starou lávku přes dálnici D7, na které je osazena letištní technika, nahradí nová, která umožní rozšíření dálnice ze dvou na tři pruhy v obou směrech. ŘSD aktuálně hledá zhotovitele, akce budou vzájemně koordinovány.
Výměna naváděcí lávky u letiště si vyžádá uzavírku dálnice, práce začnou na jaře
Za rok znovu
V roce 2026 budou práce pokračovat přibližně ve stejném termínu, přičemž se bude pokračovat v dalších stavebních akcích a technologických pracích. Podle Krejčí opravy bohužel nelze provést najednou v jednom roce, neboť by se letiště termínově pohybovalo v měsících s vyšším výskytem nepříznivých povětrnostních podmínek, zejména mlh.
Odklánění provozu nad hustě osídlené části Prahy a Středočeského kraje má vyřešit dlouho plánovaná paralelní dráha. Aktuálně probíhá územní řízení.