Téměř 20 kilometrů dlouhý tunel mezi Švýcarskem a Itálií čeká miliardová oprava
V létě čeká trať na italské straně zastavení provozu kvůli rozšiřování.
Jeden z klíčových alpských tunelů čeká od února čtyřletá rekonstrukce. 120 let po otevření začnou švýcarské spolkové dráhy SBB a společnost BLS s rekonstrukcí Simplonského tunelu, který spojuje švýcarský Brig a italskou Domodossolu. Oprava by neměla zásadněji zasáhnout osobní dopravu, bude probíhat za provozu.
Práce čekají východní tunelovou troubu, která je starší (otevřena 1905). Podle SBB jsou práce naplánovány do roku 2028. Dojde k opravě klenby a zlepšení odvodnění. Práce budou probíhat vždy půl roku a pak se přeruší. „Budou koordinovány s pracemi v dalších švýcarských tunelech, aby byla zajištěn minimální průjezd osobních a nákladních vlaků přes Alpy,“ uvedly SBB. Oprava vyjde na 55 milionů franků, tedy zhruba 1,47 miliardy korun.
První omezení začne 3. února. Kvůli pracím dojde ke zrušení části autovlaků mezi Brigem a Iselle, namísto každých 90 minut pojedou po dvou hodinách. Vlaky osobní dopravy včetně dálkových spojů zůstanou bez omezení. Stavební práce se nejvíce dotknou nákladních vlaků, které budou muset využít Gotthardský úpatní tunel.
Takzvaná Simplonská dráha, která vede z Milána do Bernu, by se měla dočkat většího využití pro nákladní dopravce i díky dalším úpravám na italské straně, kde dochází především k investicím do zvětšení průjezdního profilu na čtyři metry. Kvůli tomu pojedou denně pouze tři vlaky EC až do/z Milána. V létě bude kvůli těmto pracím trať z Milána do Domodossoly zcela uzavřena.
Simplonský tunel byl desítky let nejdelším železničním tunelem světa, měří 19,8 kilometrů. Stavba probíhala ve dvou etapách. První tunelová trouba byla dokončena v roce 1905, druhá v roce 1921.