ŘSD vybralo firmy, které přestaví jednu z největších dálničních křižovatek. U Brna ušetří přes miliardu
Stavba má povolení, čeká se jen na podpis smlouvy.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) je poslední krok od zahájení jedné z nejsložitějších stavebních akcí ve své síti. Vybralo zhotovitele na rozšíření a proměnu křižovatky Brno-jih, kde se propojují dálnice D1 a D2.
Zakázku získalo sdružení firem OHLA ŽS, Swietelsky stavební a Hochtief CZ za 3,193 miliardy korun. Hotovo má být za 643 dnů. Pokud se nikdo neodvolá, dojde k podpisu smlouvy. Na stavbě již dochází k budování některých přeložek, vysoutěžen je záchranný archeologický výzkum. O výběru zhotovitele informoval na platformě X generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Křižovatka patří mezi nejvytíženější v zemi, podle sčítání v roce 2020 tu projede přes 80 tisíc aut denně. Stavět se má začít letos.
Stát na stavbě výrazně ušetří: odhadovaná cena byla 4,386 miliardy korun. V soutěži bylo pět nabídek, cena měla 70 % váhy v hodnocení, zbytek připadá na dobu výstavby a záruku. Zatímco uchazeč s nejnižší cenou nabídl 643 dnů, nejkratší dobu výstavby 595 dnů nabídl zájemce s cenou 3,565 miliardy korun.
Jde o celkem 1,5 kilometru dlouhý úsek, stavba naváže na aktuální rozšiřování D1 mezi exity Brno-centrum a Brno-jih. Jednou z klíčových částí zakázky bude rozšíření křižovatky Brno-jih, kde se D1 propojuje s D2. Dojde i k přestavbě části dálnice D2. Křižovatka bude zásadně přestavěna z čtyřlístkovitého typu na dvoulístkovitou křižovatku dálnic. Stavba je součástí postupného rozšiřování D1 kolem Brna na šest pruhů.
Primární křižovatkové směry mezi dálnicemi D1 a D2 jsou navrženy výhradně větvemi přímými nebo polopřímými. Zbylé směry z dálnice D1 do centra Brna a opačně jsou převáděny větvemi vratnými a větvemi přímými. Díky tomuto uspořádání je možné eliminovat tři ze čtyř stávajících průpletů na nynější čtyřlístkové křižovatce a dále je možné zrušit jeden kolektorový pás na D1. Silnice I/41 je navržena na přímé převedení na dálnici D2.
Přes křížení s dálnicí D2 v úseku mezi připojovacími a odbočovacími pruhy bude dálnice D1 vedena v čtyřpruhovém uspořádání. Připojovací pruh ze směru Bratislavy přejde v pruh průběžný, bude tak opět vytvořen třípruhový jízdní pás. Uspořádání ve směru jízdy na Prahu je řešeno shodně. Tento návrh umožňuje kapacitní vedení dopravy, zároveň vytváří vhodné vedení pro řešení kapacitních a bezpečných připojovacích a odpojovacích pruhů.
Detailně je stavba popsána v informačním letáku.