regio-vlak

Bez omluvy. Ropid vysvětluje důvody marasmu vlaků do Čakovic, 810 zmizí nejdříve v červnu

Motorový vůz 810 společnosti KŽC Doprava na Masarykově nádraží, středa 8. ledna 2025. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czMotorový vůz 810 společnosti KŽC Doprava na Masarykově nádraží, středa 8. ledna 2025. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

KŽC Doprava neuspěla s požadavkem na zapůjčení regionov od Českých drah.

Poprvé po čtyřech měsících vysvětlil pražský organizátor veřejné dopravy Ropid na svých stránkách důvody neutěšeného stavu služeb na lince S34 mezi pražským Masarykovým nádražím a městskou částí Čakovice.

Společnost KŽC Doprava na lince nejprve tři měsíce zajišťovala polovinu výkonů motorovým vozem 810, namísto smluvně slíbenými nízkopodlažními jednotkami, a od konce prosince nasazuje už pouze motorové vozy 810.

Ropid v rozsáhlém prohlášení konstatuje nespokojenost se službami dopravce, v textu ale není jediné slovo omluvy cestujícím za snížený komfort. „Od cestující veřejnosti i městských částí na trase této linky máme řadu oprávněných stížností na výrazně sníženou kvalitu cestování. Současná situace pro nás rozhodně není uspokojivá a s dopravcem intenzivně řešíme, jak v rámci možností kvalitu cestování na lince S34 co nejdříve zvýšit,“ uvádí Ropid.

Podle ceny za ujetý kilometr nejdražší linka v síti Pražské integrované dopravy se dostala do problémů loni v září, kdy jedna ze dvou nízkopodlažních jednotek chybou strojvedoucího KŽC Doprava havarovala.

Vlaky na nejdražší pražské lince nejezdily po chybě strojvedoucího. Modernější jednotka bude až v létě

Ropid poprvé vysvětluje i velmi nízkou úroveň sankcí. Při objemu kompenzací 40 milionů korun ročně je maximální výše pokut 300 tisíc korun.

Výše sankce se odvíjí od platné legislativy pro tento typ smluv, může dosahovat maximálně hodnoty přiměřeného zisku a činí cca 1 % vstupní hodnoty zakázky, což je obdobně nastaveno třeba i ve stávající smlouvě s Českými dráhami. Sankce byly za loňský rok uděleny v maximální možné výši. Nad rámec sankcí bude ještě dopravci platba za realizované výkony v roce 2024 ponížena cca o 3 miliony Kč z důvodu snížené kvality. Praha bude také za provoz náhradních vozidel platit dopravci výrazně méně,“ uvedl Ropid.

Bez soutěže na deset let

Zcela přitom opomněl zmínit, že smlouva byla uzavřena bez soutěže přímým zadáním. Původní smlouva s dopravcem z roku 2018 začínala na 181 Kč za kilometr, loni se částka vyšplhala na 282,79 Kč. Pro srovnání: s novými elektrickými jednotkami bude RegioJet po soutěži v Praze jezdit za cenu 215 Kč za kilometr. Kontrakt s KŽC žádným tendrem neprošel, Ropid se rozhodl smlouvu uzavřít bez porovnání s nabídkou možné konkurence.

Ropid nadále odmítá, že by smlouvu vypověděl, i když vzhledem k jejímu porušení může. „Zvažovali jsme i možnost zajištění služeb jiným dopravcem (reálně by připadaly v úvahu pouze České dráhy s řadou 814). Zde však narážíme na nepřenositelnost přidělené kapacity dopravní cesty v rámci naší železniční sítě. U případného nového dopravce by nebylo jisté, že dostane od Správy železnic stávající časové polohy přidělené,“ vysvětluje Ropid.

Nízkopodlažní vozidla vhodná pro provoz této linky vlastní v Česku i jiní dopravci. Z textu současně vyplývá, že České dráhy odmítly KŽC Doprava zapůjčit jednotky Regionova. Minimálně do června, než se vrátí jedna jednotka z instalace ETCS, tak cestující čeká pouze vůz řady 810.

283 korun za kilometr za 44 let starý motorák místo nízkopodlažního mravence. Smlouvu plní, říká Ropid

Tagy KŽC Doprava PID Pražská integrovaná doprava ropid S34
88 komentářů