Rozdíl 1,50 Kč za kilometr. Liberecký kraj zveřejnil, o kolik byla Arriva levnější než ČD
Společnost Arriva vlaky vyhrála poptávkové řízení na provoz vlaků mezi Libercem a Starou Pakou a navazujících tratích jen o 1,50
Společnost Arriva vlaky vyhrála poptávkové řízení na provoz vlaků mezi Libercem a Starou Pakou a navazujících tratích jen o 1,50 Kč za kilometr nižší než přišla od Českých drah. Kraj zveřejnil nabídku firmy poté, co generální ředitel Českých drah Miroslav Kupec obvinil kraj z toho, že nevybral nejlevnější nabídku. Podle Kupce se kraje obecně soutěžemi pouští do rizikových experimentů.
„Domníváme se, že jsme vybrali skutečně tu nejvýhodnější, Arriva byla o něco levnější,“ řekl na tiskové konferenci po dnešním jednání s šéfem Českých drah hejtman Martin Půta. K jednání došlo poté, co Kupec tento týden na twitteru uvedl, že vyhrál dražší konkurent se staršími a minimálně rok bariérovými vlaky.
Výběr dopravců na dráze nemá pravidla! Na soubory L3+L5 a L18 v Liberci (cca 20 % výkonů) jsme nabídli prakticky nové nízkopodlažní vlaky a v součtu za necelých 150 Kč/vlkm. Podle vyjádření kraje v médiích ale vyhrál dražší konkurent se staršími a minimálně rok bariérovými vlaky.
— Miroslav Kupec (@KupecMiroslav) February 6, 2019
Podle hejtmana Arriva nabídla za provoz 157,12 Kč za kilometr, první rok přitom bude jezdit s motorovými jednotkami 845, poté už se zavázala k nasazení jednotek Siemens Desiro. České dráhy neuvedly přesnou cenu, podle Kupce byly o zhruba 1,50 Kč dražší. Celkově jde o zakázku s oběhy kolem 750 tisíc kilometrů ročně a nasazení šest souprav. Kromě linky L3 z Liberce do Staré Paky jde také o provoz na trati Tanvald – Železný Brod a část spojů ze Staré Paky do Lomnice nad Popelkou.
České dráhy nabídly v soutěži jednotky RegioShark, pro trať Tanvald – Železný Brod Regionovu. Podle hejtmana bude smlouva na tuto trať jen na sedm let. „Nově tuto trať chceme zahrnout pod soubor Jizerskohorské železnice, kde končí smlouva s Českými drahami v roce 2026,“ řekl Půta. Na trasu Liberec – Stará Paka bude smlouva desetiletá. Českým drahám zůstane provoz na dalších tratích v kraji, kde dosud jezdí včetně linky L2 Liberec – Děčín.
Podle Kupce se Českým drahám principiálně nelíbí to, že stát dopustil fragmentaci trhu. „Nemyslíme si, že ta částka, kterou kraj ušetří, je úměrná riziku, do kterého pouští. My ty vlaky i strojvedoucí máme, stejně tak základnu,“ tvrdí Kupec.
Podle něj experimenty se soutěžemi nemusí vždy vyjít, nehodlá ale krajům pomáhat, pokud konkurence selže. „Sportovně uznáváme prohru. Pro nás je ten proces nevratný. Techniku vezmeme a přesuneme jinam. Nemáme povinnost být zakleklí v blocích a čekat, až konkurence selže,“ řekl Kupec. Podle Půty má ale Liberecký kraj dobré zkušenosti se soutěžemi: už dříve kraj vysoutěžil provozovatele na Jizerskohorské železnici a z Liberce do Rybniště přes Žitavu.