Nastupování všemi dveřmi ohlídá 50 revizorů. Nábor už začal, vyžaduje se psychická odolnost
Nástup do autobusů PID všemi dveřmi má zrychlit dopravu a omezit zpožďování. Zatím však není schválen.
Na stránkách Integrované dopravy Středočeského kraje (IDSK) se objevil v sekci Kariéra nenápadný pracovní inzerát. Koordinátor dopravy hledá přepravní kontrolory – revizory do spojů veřejné dopravy na území kraje.
„Hledáme zodpovědného, samostatného a pečlivého člověka se znalostí Středočeského kraje,“ uvádí se v nabídce.
Krajský radní pro dopravu Petr Borecký pro Zdopravy.cz potvrdil, že nábor revizorů souvisí s posílením systému tarifní kontroly pro chystané a radnicemi dlouho požadované umožnění nástupu všemi dveřmi do autobusů PID.
„Ten krok souvisí s umožněním nástupu všemi dveřmi. Praha ústy pana ředitele ROPID Petra Tomčíka slíbila na jednání s obcemi na Praze 6 v polovině listopadu, že by nástup všemi dveřmi měl být nejpozději od poloviny roku 2025,“ uvedl Borecký.
Revizorů IDSK by mělo podle něj být celkem kolem padesáti. Posílí oddělení přepravní kontroly, jehož kontroloři působí v autobusech na území Středočeského kraje již od října 2023.
„V současné době disponujeme počtem revizorů v intervalu 10-20 stálých zaměstnanců a tento počet se v závislosti na nástupech a odchodech pracovníků průběžně mění. Předpoklad počtu revizorů očekáváme v řádech vyšších desítek v průběhu příštího období, to však nejsme schopni stanovit,“ upřesnil mluvčí IDSK Oldřich Buchetka.
Zavedení nástupu všemi dveřmi do autobusů ve Středočeském kraji by podle něj vyvolalo potřebu významně posílit přepravní kontrolu v regionu. „Na tuto případnou potřebu je Středočeský kraj díky vzniku oddělení přepravní kontroly připraven, na trhu práce je však nedostatek kvalifikovaných pracovníků,“ dodal mluvčí.
Obavy z propadu tržeb
V současnosti se do spojů v kraji nastupuje pouze předními dveřmi a kontrolu jízdného má tak na starosti hlavně řidič. Podle starostů středočeských obcí na okraji Prahy je to jedním z důvodů zbytečného zpožďování spojů mířících do metropole.
O umožnění nástupu všemi dveřmi se debatuje už dlouho, diskuze eskalovala na setkání starostů s městskou částí Praha 6. Vedení měst a obcí obvinilo z obstrukcí pražský magistrát, který musí změnu schválit spolu s krajem.
Umožněte už konečně nástup všemi dveřmi, vyzývá Středočeský kraj Prahu. Ta se bojí o tržby
Poradce náměstka primátora pro dopravu Zdeňka Hřiba Aleš Novák ale starosty ujistil, že Praha se změnou souhlasí, ovšem příprava jejího schválení radou bude trvat několik měsíců. K uvolnění pravidla by tak mohlo dojít během letošního prvního kvartálu. Souhlas připojil i pražský organizátor dopravy ROPID, který zdůraznil, že jedinou obavou protahující změnu byl strach z propadu příjmů z jízdného.
Podle Boreckého však z dosavadních dat kraje ze zkušebního provozu vyplývá, že obavy o úniky tržeb jsou liché. Podobně se zkušební provoz některých regionálních autobusových linek v režimu možnosti nástupu všemi dveřmi osvědčil i v Jihomoravském kraji.
Kdo může dělat revizora
Revizoři mají podle inzerátu IDSK dohlížet na plynulou přepravu a provádět kontrolu cestujících. Kromě dodržování tarifu budou řešit také přestupky proti přepravního řádu a smluvních přepravních podmínek PID.
Budou mít pravomoc pokutovat lidi bez platného jízdního dokladu, zároveň mají informovat cestující o aktuálních změnách v provozu.
Podmínkou je středoškolské vzdělání, čistý trestní rejstřík a uživatelská znalost PC. IDSK také vyžaduje fyzickou zdatnost a psychickou odolnost zároveň s příjemným a reprezentativním vystupováním a znalostí anglického jazyka na komunikativní úrovni. Ta je však jen výhodou, nikoliv podmínkou.
„K finančnímu ohodnocení revizorů Vám můžeme sdělit, že IDSK se jako příspěvková organizace řídí příslušnými platovými tabulkami, které jsou doplněny o výkonnostní odměny závisející na výkonu přepravního kontrolora měřeného uhrazenými udělenými přirážkami,“ dodal mluvčí Buchetka.