regio-vlak

Nové tramvajové tratě do Malešic mají povolení. Vznikne unikátní jednokolejka na staré železniční trati

Vizualizace tramvajové trati Olšanská - Habrová. Zdroj: DPPVizualizace tramvajové trati Olšanská - Habrová. Zdroj: DPP

Spolu s výstavbou trati se opraví i přes sto let starý páteřní vodovod z Káraného.

Pražský dopravní podnik (DPP) obdržel pravomocná povolení záměru stavby dvou nových tramvajových tratí: Počernická a Olšanská – Habrová.

V případě Počernické chystá DPP po dokončení probíhající veřejné zakázky na zhotovitele a podepsání smlouvy zahájení samotné výstavby ještě letos. Odhadovaná hodnota zakázky je 1,75 miliardy korun, cenu navyšuje náročná rekonstrukce páteřního vodovodu.

V druhém případě pak v nejbližších týdnech chystá vyhlásit tendr na zhotovitele, stavět by se mělo příští rok na jaře. Obě tratě by měly být zprovozněny v roce 2027.

Trať Počernickou ulicí do Malešic

Tramvajová trať Počernická bude 2,4 kilometry dlouhá a povede středem v celé délce Počernické ulice od křižovatky s Vinohradskou po křižovatku s Dřevčickou ulicí, kde bude ukončena smyčkou s jednou předjízdnou kolejí.

Plánovaná tramvajová trať do Malešic. Pramen: DPP/dokumentace EIA

Plánovaná tramvajová trať do Malešic. Pramen: DPP/dokumentace EIA

Obratiště s kapacitou šesti 32metrových vícečlánkových tramvají bude mezi areálem Klimacentra, Počernickou a Dřevčickou ulicí.

Tramvajová trať byla v Počernické ulici plánována už na konci 60. let 20. století, územní plán hlavního města Prahy s ní počítá od konce 90. let. Od výstavby sídliště Malešice je proto pro ni ve středu ulice připraven široký pás.

Šest párů nových zastávek

Na tramvajové trati Počernická bude šest párů zastávek. První ve směru z centra jsou zastávky Hagibor, které budou situovány u křižovatky s Názovskou, resp. Ramonovou ulicí.

Následující tramvajové zastávky Na Palouku budou na úrovni stejnojmenných autobusových, ty budou nicméně oproti současnému stavu posunuty o cca 150 metrů ke křižovatce se Slunečnou ulicí.

Vizualizace tramvajové trati Počernická. Zdroj: DPPVizualizace tramvajové trati Počernická. Zdroj: DPP

Další dva páry tramvajových zastávek Hostýnská a Plaňanská budou umístěny na úrovni stávajících autobusových zastávek. Pátý pár, pojmenovaný Tuchorazská, DPP vybuduje u křižovatky s Tuchorazskou ulicí. Poslední, šestý pár tramvajových zastávek Sídliště Malešice vznikne na úrovni současných stejnojmenných autobusových zastávek. Názvy všech zastávek jsou zatím pracovní.

Rekonstrukce páteřních vodovodů

DPP trať vybuduje s ozeleněným zákrytem kolejiště, vyjma přejezdů a prostoru zastávek, které budou asfaltové nebo vydlážděné. Napájena bude z měnírny v areálu vozovny Strašnice, která v rámci výstavby tratě projde kompletní modernizací.

Součástí této investiční akce jsou rekonstrukce a přeložky řady inženýrských sítí, mezi ty nejvýznamnější patří dva páteřní vodovody, tzv. káranské, které vodou zásobují cca třetinu obyvatel Prahy.

Vodovody pochází z let 1913, resp. 1939, jejich celková rekonstrukce je nezbytná a byla dlouhodobě plánována nezávisle na tramvajové trati.

Tramvaje v budoucnu nahradí autobusovou dopravu ve spojení ke stanici metra Želivského při zachování krátkých intervalů. Současně bude možné využívat pokračování linek z Malešic dále do tramvajové sítě bez nutnosti přestupu. Autobusové spojení na Florenc v trase současné linky 133 ovšem zůstane zachováno.

Nová tramvajová trať Olšanská – Habrová

Tramvajovou trať Olšanská – Habrová DPP vybuduje ve stopě nepoužívané místní dráhy Praha-Žižkov – Praha-Malešice a v oblasti bývalého Nákladového nádraží Žižkov, kde vznikne nová čtvrť.

Nepoužívanou místní dráhu Praha-Žižkov – Praha-Malešice koupila Praha od Správy železnic loni.

Přibližná trasa nové tramvajové trati Olšanská - Habrová. Zdroj: Mapy.cz

Přibližná trasa nové tramvajové trati Olšanská – Habrová. Zdroj: Mapy.cz

Pro tramvajovou trať se podle DPP v maximální míře využije nejen těleso, ale také samotná železniční trať. „To je pro výstavbu tramvajových tratí v Praze zcela unikátní postup,“ uvádí vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík.

Vizualizace tramvajové trati Olšanská - Habrová. Zdroj: DPPVizualizace tramvajové trati Olšanská - Habrová. Zdroj: DPPVizualizace tramvajové trati Olšanská - Habrová. Zdroj: DPP

Zhruba dva kilometry dlouhá tramvajová trať povede mírně severně od křižovatky ulic Jana Želivského s Olšanskou a ukončena bude úvratí u jižního konce Osikové ulice. Od napojení nové tratě do ulice Jana Želivského až za budoucí zastávku s pracovním jménem Nad Kapličkou bude trať dvoukolejná.

Zhruba sto metrů za touto zastávkou bude trať až po konečnou jednokolejná. Vjezd na novou trať bude buď v přímém směru z Olšanské ulice, nebo z ulice Jana Želivského od jihu od Vinohrad, tj. od stanice metra Želivského. Tramvajová trať Olšanská – Habrová bude napájena z nové měnírny, kterou DPP vybuduje v ulici Na Viktorce.

První dvě zastávky ve směru z centra, s pracovními názvy Nový Žižkov a Nákladová, budou situovány v nově založené komunikaci v prostoru bývalého Nákladového nádraží Žižkov.

Další pár zastávek Malešická vznikne v místě, kde původní železniční a nově tramvajová trať podjíždí ulici K Červenému dvoru. Zastávky výrazně zlepší dopravní obslužnost stávající zástavby severně i jižně od nich, která je nyní zajišťována autobusovými linkami.

Čtvrtý pár zastávek s pracovním názvem Nad Kapličkou DPP vybuduje v místě křížení stávající nepoužívané železniční a budoucí tramvajové tratě s pěší trasou spojující ulice Nad Kapličkou s Malešickou.

Předposlední zastávkou už na jednokolejném úseku tratě bude Habrová, která bude mít pouze jedno nástupiště. Nástup do tramvaje zde proto bude vždy od severu, bez ohledu na směr jízdy. Zastávka se bude nacházet nedaleko křížení původní železniční a budoucí tramvajové tratě s Malešickou ulicí, zhruba 150 metrů od stávajících autobusových zastávek Habrová.

Konečnou zastávkou bude Sídliště Jarov. Trať zde bude ukončena úvratí s dvěma kolejemi a ostrovním nástupištěm. Zastávku a úvrať DPP vybuduje na jižním konci Osikové ulice, přístup k nim bude jen od severu.

Tagy dpp Malešice Nové tramvajové tratě v Praze tramvajová trať do Malešic
75 komentářů