DPP po letech nasadil do provozu hybridní bus. Když se osvědčí, vypíše zakázku
Pražský dopravní podnik (DPP) ve středu vypustil do provozu hybridní osmnáctimetrový autobus Volvo 7900 LAH. Bus v barvách bruselského dopravního
Pražský dopravní podnik (DPP) ve středu vypustil do provozu hybridní osmnáctimetrový autobus Volvo 7900 LAH. Bus v barvách bruselského dopravního podniku STIB je v Praze na testech. Kombinuje naftový pohon s baterií.
„Chtěli bychom jít touto cestou, která znamená vyšší komfort pro cestující, nižší hluk, menší emise a úspory pohonných hmot,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr. V testech se bude sledovat především spotřeba nafty, která má být oproti běžnému dieselu o třicet procent nižší.
Pokud se hybrid v pražských ulicích osvědčí, připraví DPP podle Scheinherra veřejnou zakázku na nákup tohoto druhu vozidel. Kolik jich DPP přesně koupí, ale není jasné. Podnik má zhruba 1200 autobusů, nutná obnova činí podle vedení sto vozidel ročně.
DPP chce přitom nákupy rozdělit na tři díly. Část nových vozidel mají tvořit elektrobusy, část hybridy a část diesely. Ještě před koncem roku chce DPP vypsat tendr na nové elektrobusy se statickým dobíjením.
Hybridní bus se bude v Praze zkoušet čtyři měsíce. Baterii využívá především pro rozjezdy, při dosažení rychlosti 30 km/h přepíná na naftový motor. Baterie se dobíjí při brzdění.
Nejde přitom o první hybrid tohoto druhu v Praze. Volvo zapůjčilo na testy hybridní autobus už v roce 2012, tenkrát ale projekt nepokračoval. V metropoli v minulosti jezdily i dva hybridní autobusy SOR, podnik ale nebyl spokojen s jejich provozní spolehlivostí. „Nepotvrdily se ani očekávané úspory,“ uvedl vedoucí jednotky Provoz Autobusy Jan Barchánek.
Vedení DPP přitom upozorňuje na paradox, že na nákup hybridních vozidel (baterie/nafta) nejsou žádné dotace. Na rozdíl třeba od vozů na CNG. Jejich pořizovací cena je přitom zhruba o 80 procent vyšší než u běžných dieselů.
Výhodou hybridů je, že nepotřebují žádnou dobíjecí infrastrukturu a nemají omezený denní dojezd. „Mohou tak být logickým mezičlánkem mezi klasickými autobusy s naftovým motorem a elektrobusy nebo bateriovými trolejbusy, o nichž se dnes hovoří jako o autobusové dopravě budoucnosti,“ doplnil Jan Lebeda, vedoucí jednotky Správa vozidel a autobusů.