regio-vlak

Modernizace jižní trasy do Košic: trať ze Zvolena do Fiľakova čeká elektrizace

Motorová jednotka řady 861 slovenských drah. Pramen: ZSSKMotorová jednotka řady 861 slovenských drah. Pramen: ZSSK

Modernizace trati vyjde v přepočtu na více než sedm miliard korun.

Jedna z nejvytíženější železničních tratí na Slovensku, 65 kilometrový úsek ze Zvolena do Fiľakova, by se mohla dočkat zásadní modernizace a elektrizace. Přípravné povolovací procesy jsou v pokročilém stádiu. Na sociálních sítích to uvedl slovenský ministr dopravy Jozef Ráž.

Stavba má vydané územní rozhodnutí, dokončuje se posuzování vlivů na životní prostředí (EIA) a je hotová studie proveditelnosti.

„Preferovaná varianta studie proveditelnosti hovoří o elektrizaci celého úseku, zvýšení maximální rychlosti na 120 km/h a o vybudování nového řídícího střediska a nových zabezpečovacích prvků,“ napsal Ráž.

Podle něj by tato modernizace zvýšila komfort cestujících, technická úroveň na celé trati by šla výrazně nahoru a snížily by se dojezdové časy. Vedle toho Ráž zmínil i pozitivní dopad na životní prostředí.

Ministr počítá i s úsporou na personálních nákladech, pro provoz trati by podle něj bylo zapotřebí až o sto pracovníků méně. Počet přepravených cestujících má podle studie proveditelnosti narůst o 35 procent.

„Cena této doporučované a preferované varianty se pohybuje někde kolem 295 milionů eur (7,4 miliardy korun). V případě, že bychom šli do částečného zdvoukolejnění, tak by to bylo o nějakých 20 milionů více. V přípravném a povolovacím procesu je třeba pokračovat. To znamená zpracování dokumentace pro stavební povolení a povolovací proces,“ dodal Ráž.

Tagy Bratislava - Košice Ministerstvo dopravy SR slovensko
63 komentářů