regio-vlak

Černý závěr roku v letectví, poslední dny byly ve znamení několika nehod a incidentů

Boeing 737-800 společnosti Jeju Air. Foto: Aero Icarus / Wikimedia CommonsBoeing 737-800 společnosti Jeju Air. Foto: Aero Icarus / Wikimedia Commons

Nejtragičtější bylo přistání a následný náraz Boeingu 737-800 Jeju Air, zahynulo 179 osob.

Závěr roku 2024 přinesl v letectví několik neštěstí s tragickým koncem, další incidenty se naštěstí obešly bez ztráty životů.

19. prosince přejel Boeing 737-800 letecké společnosti Norwegian při přistání dráhu letiště v norském Molde. Letoun se zastavil 150 metrů za dráhou a pouhých 15 metrů od moře. Cestující se evakuovali pomoci nouzových skluzů, nikdo nebyl zraněn. Podle aerolinky sjelo letadlo z dráhy kvůli povětrnostním podmínkám, silnému větru a kluzké ranveji.

22. prosince zahynuli na jihozápadě Turecka čtyři lidé, když se s nimi zřítil vrtulník letecké záchranné služby. Stroj předtím narazil do budovy nemocnice. V místě byla v době neštěstí hustá mlha. O život přišli dva piloti, lékař a zdravotnický pracovník.

Ve stejný den selhal při přistání v Belfastu letounu ATR 72-600 společnosti Aer Lingus příďový podvozek. K incidentu došlo při tvrdém přistání během silných poryvů větru. Na palubě byli jen čtyři členové posádky, nikdo nebyl zraněn.

23. prosince musel Airbus A220-300 společnosti Swiss nouzově přistát ve Štýrském Hradci (Graz). Důvodem byly problémy s motorem a kouř v kokpitu a v kabině pro cestující. Několik pasažérů bylo převezeno do nemocnice. Jednoho člena palubního personálu transportoval do nemocničního zařízení vrtulník, o několik dní později zemřel. Přesná příčina kouře v kabině není zatím známa, Na základě prvotních zjištění jej mohla způsobit technická závada na jednom z motorů.

Na Štědrý den vyjel po přistání v Kinshase z pojížděcí dráhy Boeing 777-300 společnosti Ethiopian Airlines. Ani zde nebyl nikdo zraněn.

Tragicky skončilo 25. prosince zřícení Embraeru E190 letecké společnosti Azerbaijan Airlines u města Aktau v Kazachstánu. Ze 67 osob na palubě jich zahynulo 38. Podle zdrojů agentury Reuters stroj sestřelila ruská protivzdušná obrana. Ostřelování ze země označil za jednu ze dvou příčin také prezident Ázerbájdžánu Ilham Alijev. Letoun se měl nejprve stát neovladatelným kvůli prostředkům elektronického boje.

Havarované letadlo poškodilo ostřelování ze země, řekl prezident Ázerbájdžánu Alijev

„Je možné, že když bylo letadlo zasaženo, pilot to mohl vnímat jako srážku s ptáky. Asi nikoho nenapadlo, že v zemi, která je k nám přátelská, bude naše letadlo sestřeleno. Bohužel některé kruhy Ruska se raději držely této verze. Jedna z věcí, která nás mrzela a zaskočila, byla, že ruské orgány předložily verzi o explozi plynové láhve. To jasně ukázalo, že ruská strana chce záležitost ututlat, což samozřejmě nikoho netěší,“ uvedl Alijev.

Ruský prezident Vladimír Putin se již Alijevovi za „tragický incident“ omluvil. Neřekl však, že je na vině Rusko.

28. prosince sjel při nouzovém přistání z dráhy letiště Oslo Torp Sandefjord Boeing 737-800 letecké společnosti KLM. Nikdo ze 182 osob na palubě nebyl zraněn. Stroj startoval z letiště Oslo – Gardermoen, při vzletu byl slyšet hlasitý zvuk, posádka hlásila hydraulické problémy a bylo rozhodnuto o odklonu na letiště Oslo Torp Sandefjord. Po přistání se letadlo stočilo doprava a příďovým a pravým hlavním podvozkem zůstalo mimo dráhu.

Ve stejný den sjel z dráhy při přistání v kanadském Halifaxu De Havilland Canada Dash 8-400 společnosti PAL Airlines, zajišťující let Air Canada Express ze St. John’s. Stroji selhal podvozek, letoun se naklonil, sjel z dráhy a začal mu hořet jeden z motorů. Nikdo nebyl zraněn.

29. prosince Boeing 737-800 společnosti Jeju Air při přistání na mezinárodním letišti v jihokorejském Muanu pravděpodobně kvůli selhání podvozku sklouzl z přistávací dráhy a po nárazu do valu zpevněného betonem explodoval. Zahynulo 179 lidí, jde o jednu z nejhorších leteckých katastrof v historii Jižní Koreje.

Tagy Azerbaijan Airlines Jeju Air letecká nehoda Swiss SWISS International Air Lines
14 komentářů