Transportní letouny i luxusní tryskáče. Slováci obmění letectvo
Ficova vláda zařadila obměnu dopravního letectva Vzdušných sil Ozbrojených sil Slovenské republiky mezi strategické investice.
Slovensko se rozhodlo obměnit dopravní letectvo. Tamní resort obrany stihl v minulých týdnech podepsat memorandum o zájmu koupit tři transportní letouny Embraer C-390 a koupil dva tryskáče Bombardier Global 5000.
O objednávce Embraerů se začne formálně jednat v lednu, bez soutěže byly vybrány jako údajně nejlepší varianta ve své kategorii. Nová transportní letadla mají nahradit ani ne deset let staré stroje C-27J Spartan, které budou prodány, vyměněny nebo nabídnuty jako protihodnota. Podle slovenskou vládou schváleného dokumentu Spartany neodpovídají současným potřebám a problémem jsou i náklady spojené se zachováním jejich provozuschopnosti.
Těsně před Vánoci podepsalo slovenské ministerstvo obrany podle agentury TASR smlouvy o koupi dvou olétaných letounů Bombardier Global 5000 za téměř 48 milionů dolarů, což je v přepočtu asi 1,2 miliardy korun. Stroje dodá americká společnost United Wings International. Jak napsal deník SME, o vánočním nákupu resort neinformoval dopředu ani dodatečně.
Z devíti letadel jedno funkční
Obměnu dopravního letectva Vzdušných sil Ozbrojených sil Slovenské republiky zařadila mezi strategické investice v listopadu vláda Roberta Fica.
„Byl jsem na dopravní letce v Kuchyni a z devíti letadel, která vlastní ministerstvo obrany, bylo funkční jedno,“ uvedl podle agentury TASR slovenský ministr obrany Robert Kaliňák. Dopravní letku tvoří v současnosti kromě Spartanů také české L-410.
Jak již deník Zdopravy.cz informoval, obměna čeká i slovenskou vládní letku. Dvojice letounů Fokker 100 je osm let po dodání na konci životnosti. Ministerstvo vnitra SR, pod kterou letka spadá, se již poohlíží po jejich náhradě.
Fokkery nahradily u Leteckého útvaru Ministerstva vnitra SR sovětské Jakovlevy Jak-40. Oba letouny byly přitom v době zařazení do flotily již více jak 20 let staré. Aktuálně přesahuje jejich věk 32 let. Stroje by podle slovenského ministra vnitra Matúša Šutaj Eštoka mohlo nahradit jedno menší letadlo a druhé větší, určené k repatriačním letům.
Slovenské vládní Fokkery jsou na konci životnosti, po osmi letech provozu se hledá náhrada