Trend se otočil, strojvedoucí v průměru mládnou, říká náměstkyně Havelková z ČD

Zácvik táborských strojvedoucích na RegioFoxu. Pramen: České dráhyZácvik táborských strojvedoucích na RegioFoxu. Pramen: České dráhy

Jsme v kontaktu s personalisty z ČD Cargo a budeme jednat o tom, za jakých podmínek by jejich strojvedoucí přešli k nám.

Stárnutí řidičů i strojvedoucích je velké téma, které řeší všichni dopravci, ať už na železnici nebo na silnici. České dráhy teď však přišly se statistikou, z níž vyplývá, že se jim podařilo tento trend zvrátit a průměrný věk strojvedoucích ČD se postupně snižuje.

„Ta čísla klesají. Průměrný věk strojvedoucích byl padesát let. Když jsem pracovala pro ČD před lety ještě v oddělení vzdělávání, ve věku 55 až 59 let bylo 1252 strojvedoucích. Když se podíváme na aktuální čísla, průměrný věk strojvedoucích je dnes 46 let,“ řekla při natáčení podcastu Cesty Zdopravy.cz Blanka Havelková, náměstkyně generálního ředitele ČD pro lidské zdroje.

Musí se přitom vyrovnat s tím, že stávajícím zaměstnancům často nepřijde fér, že nováčci dostávají statisícové náborové příspěvky nebo vyšší nástupní plat, zatímco letití zaměstnanci na nic takového nárok nemají. „Často se s tím potýkám a vím to. Ale my mladé lidi potřebujeme nabrat a přitáhnout. Pokud konkurence bude všude nabízet náborové příspěvky, lidé půjdou raději tam. Nejsem žádná velká zastánkyně náborových příspěvků, ale aktuální situace na trhu práce to vyžaduje,“ řekla Havelková.

Podle aktuálních informací z webu ČD nabízí společnost novým strojvedoucím náborový příspěvek 200 000 korun, mechanikům kolejových vozidel také 200 000 korun a vlakvedoucím osobních vlaků 100 000 korun. „Je vidět trend, že k nám nastupují mladí lidé. Aktuálně máme ve škole na strojvedoucí dvě stě strojvedoucích nových. Opravdu nabíráme. A teď v listopadu jsme celkově nabírali historicky nejvíce lidí do provozu,“ doplnila Blanka Havelková.

I přes to všechno mají ale ČD mezi strojvedoucími podstav a stále hledají další. Část z nich by mohly teď získat od ČD Cargo, které tento týden zveřejnilo, že vzhledem ke klesajícím přepravám propustí 420 lidí. A mezi nimi budou i strojvedoucí, o něž mají zájem právě mateřské České dráhy. „Jednání probíhají, jsme v kontaktu s personalisty z ČD Cargo a budeme jednat o tom, za jakých podmínek by jejich strojvedoucí přešli k nám,“ potvrdila Blanka Havelková.

Velkým tématem zaměstnanců u ČD, strojvedoucích, vlakvedoucích a průvodčích, jsou také dělené směny. Tedy přerušení směny při delším čekání na další vlak. Člověk je v takové situaci déle v práci, ale nemá zaplaceny všechny hodiny, protože má směnu přerušenou podle zákona. V případě strojvedoucích dochází s nově uzavřenou kolektivní smlouvou na ČD ke změně.

„Když měli strojvedoucí pauzu mezi výkonem 60 minut, tak to měli stoprocentně hrazené, teď to nově bude 90 minut. To byl požadavek i vlakového doprovodu, nezapomněli jsme na ně, ale je potřeba si k tomu sednout a více to rozpracovat. Předpokládám, že na tom v lednu začneme pracovat,“ řekla Havelková.

V praxi se to týká situací, kdy čeká strojvedoucí mezi dvěma výkony a nebo když mu začíná dělená směna. I v takovém případě má nárok nově na plně hrazených 90 minut mezi koncem výkonu a začátkem dělené směny.

Celý podcast s Blankou Havelkovou vám přineseme tento pátek v čase oběda.

Tagy Blanka Havelková České dráhy nábor strojvedoucích strojvedoucí
49 komentářů