Mimořádný příjem pro ČD. Pražští radní schválili odkup nákladového nádraží za 1,43 miliardy

Budova nákladového nádraží Žižkov. Autor: VitVit – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=91132813Budova nákladového nádraží Žižkov. Autor: VitVit – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=91132813

Budova nádraží má podle plánů města po přeměně zajistit služby veřejné vybavenosti pro novou čtvrť.

Pražští radní na dnešním zasedání schválili odkup budovy Nákladového nádraží Žižkov s přilehlými pozemky od Českých drah (ČD) za zhruba 1,43 miliardy korun s DPH. Město plánuje rozsáhlý památkově chráněný objekt zrekonstruovat a přeměnit na centrum s prostory pro kulturu, školským kampusem, byty či kancelářemi. Transakce kromě budovy zahrnuje i pozemky nutné pro stavbu tramvajové trati, která zajistí napojení čtvrti vznikající v areálu nádraží na MHD. Plán nyní míří do zastupitelstva.

Na rozsáhlých nezastavěných pozemcích okolo nádraží má podle urbanistické studie, kterou město schválilo, v budoucnu žít až 15.000 obyvatel. Stavbu bytů tam už zahájila firma Central Group, dále tam projekty plánují Sekyra Group, Penta či Finep. Budova nádraží má podle plánů města po přeměně zajistit služby veřejné vybavenosti pro novou čtvrť a zároveň se stát celoměstsky významným kulturně-společenským centrem.

Budovu bývalého nádraží a příslušné pozemky vlastní ČD, které v minulosti založily společný podnik s developerskou firmou Sekyra Group za účelem rozvoje areálu. Firma proto má předkupní právo na parcely jižně od budovy nádraží, kde hodlá stavět byty. Donedávna měla i právo na odkup nádraží, kterého se však po jednání s Prahou a ČD nedávno vzdala výměnou za záruky od města, že nepřijde o možnost stavět byty v plánovaném rozsahu.

Magistrát v minulosti zvažoval, že rozvoj objektu zajistí spoluprací s developerskými firmami. Současné vedení města ale na základě právní analýzy usoudilo, že by to bylo riskantní, a rozhodlo o přímém odkupu. Budovu má mít podle dnešního usnesení ve správě městská firma Trade Centra Praha (TCP), která také ve spolupráci s magistrátním majetkovým odborem připraví ekonomický model jejího dalšího využití.

Město plánuje novou čtvrtí v areálu nádraží vést asi dvoukilometrovou tramvajovou trať, která ji napojí od západu na ulici Jana Želivského a od východu na Jarov. Částečně využije stávající železniční koleje. Dopravní podnik chce trať začít stavět příští rok. Nová Jarovská ulice pak má čtvrť napojit na chystaný úsek vnitřního okruhu a dopravně ulehčit ulici Jana Želivského.

Funkcionalistická budova žižkovského nákladového nádraží byla postavená mezi lety 1934 a 1937 podle projektu architektů Karla Caivase a Vladimíra Weisse a od roku 2013 je památkově chráněna. Udělení ochrany přecházely dlouholeté boje místních obyvatel a aktivistů proti záměru developerů objekt zbourat. Budova je nyní z větší části prázdná, nachází se v ní několik provozoven či umělecký ateliér.

Vlaky přestaly na nádraží definitivně jezdit 1. ledna 2016.

Budova nákladového nádraží Žižkov. Autor: VitVit – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=91132813Těleso železniční trati k nákladovému nádraží Žižkov. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNákladové nádraží Žižkov. Pramen: IPR PrahaNákladové nádraží Žižkov. Pramen: IPR PrahaNákladové nádraží Žižkov. Pramen: IPR PrahaNákladové nádraží Žižkov. Pramen: České dráhyNákladové nádraží Žižkov. Pramen: České dráhyNákladové nádraží Žižkov, vizualizace budoucího stavu. Pramen: České dráhyNákladové nádraží Žižkov, vizualizace budoucího stavu. Pramen: České dráhyNákladové nádraží Žižkov, vizualizace budoucího stavu. Pramen: České dráhyNákladové nádraží Žižkov. Pramen: České dráhy
Tagy České dráhy Hlavní město Praha Nákladové nádraží Žižkov
60 komentářů