Škoda se přihlásila do tendru na nové tramvaje pro Krakov, zabojuje proti domácí Pese
Pokud český výrobce uspěje, může podepsat rámcovou smlouvu na dodávku až 30 tramvají.
Do jednoho ze tří výběrových řízení na nové tramvaje pro krakovský dopravní podnik MPK Kraków se přihlásila Škoda Group. Nabídku podala v tendru na až 30 tramvají o délce 42 až 45 metrů. Informoval o tom Transport Publiczny.
Kromě českého výrobce se do tendru přihlásila také polská Pesa. Zatímco Škoda nacenila jednu tramvaj na 24 milionu zlotých (141,2 milionu Kč), domácí Pesa odhadla dodávku jednoho vozu na 23 milionů zlotých (135,3 milionu Kč). Rozpočet dopravce na zakázku není v tuto chvíli znám.
O kratší tramvaje má zájem jen Pesa
Pesa podala nabídku také ve dvou dalších tendrech na dodávku stejného počtu jednosměrných i obousměrných tramvají o délce 32 metrů. Celkem by tak MPK Kraków mohl odebrat až 90 vozů.
Dodávku jednosměrné tramvaje dlouhé 32 metrů nacenila Pesa na 17,3 milionu zlotých (102 milionů Kč), obousměrné na 18,6 milionu zlotých (109 milionů korun). Nikdo další se do těchto dvou tendrů nepřihlásil.
Dopravce soutěží rámcové smlouvy na druhý pokus, prvního se Pesa ani Škoda neúčastnily. Nabídky tehdy podali výrobci Bozankaya a Stadler. Z důvodu překročení rozpočtu na dlouhé tramvaje asi o 50 milionů zlotých byly soutěže zrušeny a vypsány znovu.
Systém pro jízdu mimo troleje
„MPK Kraków je aktuálně jediným dopravcem v Polsku, který již tramvaje o délce přesahující 40 metrů využívá. Jedná se o Krakowiaky z dílny Pesy. Nové dlouhé tramvaje mají disponovat kapacitou nejméně 290 cestujících, z toho minimálně 35 % sedících. Konstrukce skříně má zajistit provoz po dobu alespoň 30 let s průměrným ročním nájezdem maximálně 80 tisíc kilometrů,“ uvedl Transport Publiczny.
Zajímavý je rovněž požadavek na vybavení systémem pro jízdu mimo troleje u prvního vozu z celé dodávky. Zbylé budou na instalaci akumulátorů připraveny alespoň prostorově. Tramvaje mají být schopné ujet mimo trolejové vedení minimálně tři kilometry v centru města, kde Krakov před pár lety takový úsek plánoval. Identické řešení již dopravce používá u některých vozů Lajkonik.