Další přírůstek do flotily pražských historických tramvají: MEVRO bude po 60 letech vozit cestující

Historická tramvaj MEVRO. Foto: DPP, Dan ŠabíkHistorická tramvaj MEVRO. Foto: DPP, Dan Šabík

V Praze jezdilo od roku 1948 celkem 30 tramvají tohoto typu.

Pražský dopravní podnik představil nejnovější přírůstek do flotily svých historických vozů. Jde o tramvaj nazývanou MEVRO, konkrétně vůz číslo 3098. 

Tramvaj prošla rozsáhlou opravou a má za sebou zkušební jízdy bez cestujících. Následovat budou od příštího týdne zkušební jízdy s cestujícími, především na historické lince číslo 42. Po získání Průkazu způsobilosti DPP plánuje vůz provozovat na obou historických linkách č. 41 a 42, nebo si jej zájemci budou moci pronajmout na soukromé jízdy po Praze.

Vůz je z roku 1948 a cestující se do něj vrací po téměř 60 letech.

Obrazem: Sloužil jako polní šatna. Teď bude opravený „erťák“ jezdit na pražské retro lince

V letech 1949 až 1951 posloužil tento konkrétní vůz mnoha zkouškám, komponent pro budoucí čtyřnápravové tramvaje koncepce PCC. Po svém vyřazení byl rekonstruován na speciální měřicí vůz č. 4100 a v této roli byl využíván do konce 80. let. Od té doby byl odstaven pro možné další využití a nyní po rozsáhlé renovaci bude jezdit na lince 42. 

Jedná se o poslední typ dvounápravových motorových tramvají pro osobní dopravu v Praze, následník tzv. ponorek a předchůdce čtyřnápravových tramvají T1, průkopníků nadčasové koncepce PCC, která je díky vozům T3 v Praze stále přítomna.

V Praze jezdilo od roku 1948 celkem 30 tramvají tohoto typu (evidenční čísla 3069–3098). Název MEVRO získaly tramvaje podle Mezinárodní výstavy rozhlasu, která se konala v roce 1948. Provoz těchto tramvají skončil v roce 1966.

Inspirací pro předchůdce tramvají ‚mevro‘ – jednosměrné ‚ponorky‘ byly vozy Peter Witt, které se od roku 1928 vyráběly pro italský Milán, kde stále jezdí v pravidelném provozu. Nicméně zatímco tramvaje Peter Witt už byly čtyřnápravové, ponorky i mevra měly z úsporných důvodů pouze dvě nápravy a menší obsaditelnost,“ říká Jan Šurovský, místopředseda představenstva a technický ředitel DPP – Povrch.

Historická tramvaj MEVRO. Foto: DPP, Dan ŠabíkHistorická tramvaj MEVRO. Foto: DPP, Dan ŠabíkHistorická tramvaj MEVRO. Foto: DPP, Dan Šabík

Celkově tak byla podle něj tato platforma ve srovnání s koncepcí tramvají Peter Witt, s níž bývala často srovnávána, méně odvážná – což se částečně projevilo i v její provozní životnosti. Jednalo se nicméně o nové tramvaje, které měly sloužit k posílení provozu pro všesokolský slet v roce 1948.

Historie vozů spadá již do válečných let, kdy byla objednána jejich výroba ve standardním provedení jejich předchůdců, jednosměrných vozů typu „ponorka“ vyráběných v letech 1935 až 1942. Válečná objednávka se však pro materiálová omezení neuskutečnila. Po válce se Dopravní podnik rozhodl tuto sérii realizovat, ačkoliv se koncepčně jednalo o již zastaralou platformu. Provedl ale v technickém zadání některé změny – zejména doplnění středních dveří či zrušení snížené přední plošiny.

Zásadní inovace však byly v elektrické části a znamenaly důležitou přípravu na příchod moderních vozidel koncepce PCC. Zejména to bylo doplnění okruhu 24 V s akumulátorovou baterií dobíjenou motorgenerátorem, což umožnilo osadit poprvé v historii pražských tramvají kolejnicové brzdy napájené z akumulátorové baterie zcela nezávisle na trolejovém napětí či přítomnosti brzdného proudu trakčních motorů. Ve své době to byl významný bezpečnostní prvek, který byl nedílnou součástí brzdových systémů i u vozů PCC.

Tramvaje MEVRO na nábřeží z přelomu 40. a 50. let 20. století. Tramvaje MEVRO na nábřeží z přelomu 40. a 50. let 20. století.

Kolejnicové brzdy byly švédské provenience od firmy Lumak. Slaboproudá výzbroj dále posloužila pro signalizační a pomocné obvody vozu. Nadproudová ochrana byla nově řešena linkovým stykačem. Ostatní prvky trakční výzbroje vycházely z osvědčených starších vzorů, vyjma inovovaných kontrolérů Praga. Finálním výrobcem byl národní podnik Tatra, závod Smíchov, trakční výzbroj vyrábělo dráhové oddělení ČKD ve Vysočanech, slaboproudá výzbroj byla dodávkou firmy ERA v Karlíně.

Montáž elektrické výzbroje si prováděl Dopravní podnik sám v ústředních dílnách v Rustonce stejně jako u starších typů. Celkem se vyrobilo 30 kusů – v duchu původní objednávky. Všechny byly zařazeny do provozu v roce 1948. Vůz č. 3098 posloužil jako poslední vůz série k řadě experimentů pro tehdy probíhající vývoj vozů PCC – zkoušelo se zde např. zářivkové osvětlení napájené střídavým výstupem z motorgenerátoru, nový typ tyčového sběrače, ukazatele směru různých typů, vlakový rozhlas či zrychlovač v improvizovaném zapojení.

Provozní život tramvají „mevro“ byl velmi krátký – pouhých 18 let. Původně se počítalo, že jednosměrné vozy budou ze starých tramvají vyřazovány až jako poslední. Ještě na počátku 60. let sehrály významnou roli při zavádění provozu bez průvodčích, s nástupem masivních dodávek tramvají T3 od roku 1962, kdy se roční dodávky ustálily na 100 vozech ročně, se jejich dny rychle sečetly.

Výměna vozového parku probíhala rychlým tempem a postup vyřazování byl navržen tak, že přednostně byly z provozu vyřazovány přestárlé a atypické, málo početné série. Do této množiny spadaly i všechny jednosměrné vozy – tzn. „ponorky“ a „mevra“ i jejich blízcí příbuzní – zjednosměrněné motorové vozy řady 2000, které byly hromadně vyřazeny v rozmezí let 1966 až 1968, ačkoliv byly z vozového parku starých tramvají nejmladší a technicky nejpokročilejší. U vozů „mevro“ a zjednosměrněných vozů byly přitěžující okolností kontroléry typu Praga, které byly málo odolné posílenému napájení budovanému pro nové tramvaje T3 a docházelo u nich k častým haváriím.

Ve sbírce Muzea MHD ve vozovně Střešovice je typ „mevro“ již od roku 1967 zastoupen vozem č. 3083, který je dochován v posledním provozním stavu, kdy tvořil ucelenou soupravu s rekonstruovaným jednosměrným vozem typu „krasin-rychlík“ č. 1583. Vůz č. 3098 se na počátku druhé dekády 21. století dočkal zásadního rozhodnutí o rekonstrukci do provozního stavu pro nostalgické jízdy.

Od května 2021 byl vůz přistaven do generální opravy v Krnovských opravnách a strojírnách, dokončovací práce po návratu vozidla provedli pracovníci DPP. Vůz přibližuje provozní podobu vozů „mevro“ v prvním desetiletí provozu s některými odchylkami nezbytnými pro současný provoz – např. vypuštění stanoviště průvodčího, ponechání pantografu či dosazení moderního statického měniče místo původního motorgenerátoru.

Tagy dpp historická lin historická tramvaj linka 42
7 komentářů