Poptávková doprava PID pořizuje další dva mikrobusy. V únoru zapojí dalších 9 lokalit

PID Haló v Českém Brodě. Foto: Zdopravy.cz/Ondřej KubalaPID Haló v Českém Brodě. Foto: Zdopravy.cz/Ondřej Kubala

Nejčastěji jezdí cestující do obce Kounice, do Kostelce nad Černými lesy nebo na českobrodské sídliště.

Poptávkovou dopravu, kterou už od srpna testuje v okolí Českého Brodu Středočeský kraj pod značkou PID Haló, čeká rozšíření do dalších obcí. Zástupce Integrované dopravy Středočeského kraje (IDSK) deníku Zdopravy.cz potvrdil, že bylo rozhodnuto o pořízení dalších dvou mikrobusů a také rozšíření služby do devíti nových lokalit.

„Jakmile dostane dopravce nové vozy, začneme obsluhovat i Kouřim, Třebovle, Dobré Pole, Kšely, Hřiby, Mrzky, Chotýš, Novou Ves II a Močedník. Cílem je kompletně pokrýt oblast Českobrodska v dosahu do 30 minut od železniční stanice v Českém Brodě, počítáno s cestou tam i zpět, a zároveň mírně nadhodnotit nabídku kapacity,“ uvedl Lukáš Kubálek, projektový manažer PID Haló z IDSK.

Služba PID Haló si podle něj získala větší oblibu, než se předpokládalo. „V některých časech musíme bohužel odmítat poptávky od našich cestujících,“ doplnil Kubálek. V průměru musí poptávková doprava odmítnout okolo 18 % požadavků na přepravu. Jednoduše proto, že dva současné mikrobusy nestíhají. To je hlavní důvod, proč chce Středočeský kraj pořídit další dva mikrobusy, celkem tak budou zajišťovat od února 2025 službu PID Haló čtyři vozy.

Poptávková doprava PID Haló je koncept dopravy, který nepracuje s fixními trasami, jízdními řády nebo časy jako klasická linková doprava. Umožňuje dynamickou tvorbu tras, které jsou vytvořeny na míru cestujícím podle jejich skutečné poptávky. Zatím jde v rámci Středočeského kraje stále o první testovací provoz, který rozšiřuje či doplňuje nabídku stávajících linkových autobusů ve večerních hodinách (pondělí až pátek od 20:30 do 0:30 hod.), kdy je nabídka běžných spojů omezena a finančně se nevyplatí do těch nejmenších obcí posílat velké autobusy s jedním nebo dvěma cestujícími.

„Největší poptávka je mezi 21. a 22. hodinou. V pátky je ale znatelně vyšší poptávka i okolo 23. hodiny. Směrově je poptávka relativně rovnoměrná. Dlouhodobý průměr je přes 22 cestujících za večer. Standardně jsou nejslabší pondělky a nejsilnější pátky. Za nejsilnější večer jsme převezli 52 cestujících v jeden den,“ vypočítává Kubálek s tím, že drtivá většina cestujících PID Haló do Českého Brodu přijíždí od Prahy vlakovou linkou S1.

Nejčastěji jedou cestující do obce Kounice (19 %). „Často také jezdíme mezi Kostelcem nad Černými lesy a zastávkami v Českém Brodě, to je 14 % objednávek. Za zmínku stojí také časté jízdy na českobrodské sídliště, které už není v docházkové vzdálenosti od nádraží,“ dodal Kubálek.

Středočeský kraj nákup vozidel schválil a IDSK požádala dopravce, aby je objednal. Přesné datum, kdy se poptávková doprava PID rozjede do nových směrů tak závisí na dodání dalších dvou mikrobusů. Předpokládaný termín dodání vozidel a rozšíření provozu je podle informací IDSK únor 2025.

 

Tagy IDSK PID Haló poptávková doprava
17 komentářů