Konec nevzhledných buněk. Liberec stěhuje zázemí autobusového nádraží do nových prostor
V budově Uranu bude zázemí do doby, než vznikne nový dopravní terminál na vlakovém nádraží.
Cestující regionálními a meziměstskými autobusy by se po letech měli v Liberci dočkat důstojných podmínek. Zázemí se v lednu přesune do blízké budovy Uranu, kterou město Liberec rekonstruuje. Nevzhledné buňky, které léta cestujícím slouží, by měly z autobusového nádraží zmizet v prvním čtvrtletí, řekl po jednání s vedením statutárního města novinářům hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).
„Je dohoda, že zvýšené náklady za využívání toho objektu, které s tím jsou, budeme hradit formou nájmu některou z našich krajských společností a myslím, že se s panem primátorem oba těšíme, až zmizí pověstné liberecké ‚buňkoviště‘ z toho jinak pěkného prostoru,“ doplnil hejtman. Zázemí v budově Uranu bude cestujícím sloužit do doby, než vznikne plánovaný moderní dopravní terminál na libereckém vlakovém nádraží, který umožní propojení vlakové, autobusové a městské dopravy.
Libereckému autobusovému nádraží chybí důstojné zázemí pro personál i cestující. Areál nástupišť prošel modernizací v polovině 90. let, na vybudování důstojného zázemí však tehdy peníze nezbyly. Cestujícím od té doby slouží provizorní objekt poskládaný ze stavebních buněk. Předcházející vlastník v minulosti představil plány na novou budovu, nikdy se mu ale nepodařilo získat dotace. Zhruba hektarový areál včetně buněk koupilo v roce 2018 město Liberec za 23,5 milionu korun a připravovalo jeho přestavbu.
O rok později převzal projekt Liberecký kraj, plány nechal přepracovat, ale nakonec od záměru upustil. Aktuálně připravuje kraj ve spolupráci se Správou železnic a městem Liberec projekt moderního dopravního terminálu jehož základem se stane historická výpravní budova libereckého nádraží. Propojením její odjezdové a příjezdové haly a doplněním dalších služeb vznikne velký společný odbavovací prostor odpovídající významu pátého největšího českého města. Autobusové nádraží vznikne na místě několika kolejí u hlavní budovy.
Náklady projektu se odhadují na dvě miliardy korun. Dvoukolová architektonická soutěž by měla navrhnout nejen řešení samotného vlakového nádraží, ale i jeho okolí. Propojení vlakové, autobusové a městské dopravy je podle Půty trendem. „Současná situace nevyhovuje, protože přestup není na jednom místě,“ řekl. Propojení jednotlivých druhů dopravy v jednom uzlu by podle něj mohlo do veřejné dopravy přivést další cestující.