Systém, který zabránil nehodě Smartwings. Co umí a kdy se aktivuje

Přistání Boeingu 737-700 s hokejisty Třince v Českých Budějovicích. Foto: SmartwingsPřistání Boeingu 737-700 s hokejisty Třince v Českých Budějovicích. Foto: Smartwings

Povinné zavedení systému výrazně snížilo počet "řízených letů do terénu".

Text o incidentu při letu QS2258 společnosti Smartwings na řecký ostrov Skyros, kdy piloti porušili předpisy a přistávali vizuálně v oblačnosti, vzbudil mezi čtenáři velký zájem. Rozhodli jsme se proto využít této příležitosti a po konzultaci s několika piloty přinášíme detailnější popis toho, jak funguje systém GPWS (Ground Proximity Warning System), který zabránil v případě letu českého dopravce možné tragické nehodě.

Ground Proximity Warning System je bezpečnostní systém instalovaný povinně v dopravních letadlech. Účelem je zabránit kolizím letounu s terénem, případně odhalit nesprávnou konfiguraci letadla v malé výšce (například nevysunutí podvozku).

Při detekci hrozby nárazu do terénu spustí GPWS zvukové a vizuální varování v kokpitu, aby upozornilo piloty, kteří jsou cvičeni tak, aby okamžitě provedli manévr, který náraz odvrátí, to je začít okamžitě maximálně stoupat na plný výkon letadla.

Systémy GPWS se automaticky aktivují pod rádiovou výšku 2 500 stop (cca 760 m). Dělí se na dva typy: základní a rozšířené.

Základní GPWS funguje tak, že měří výšku letadla nad zemí a vyhodnocuje rychlost změny této výšky pomocí rádio-výškoměrů, které měří aktuální kolmou vzdálenost letadla od země. Z rychlosti úbytku této „rádiové výšky“ a z dopředné rychlosti letadla (a z několika dalších veličin) pak usuzuje na možnost srážky se zemí a vyvolá patřičná varování.

Vizuální přiblížení přes mrak. Piloti Smartwings porušili předpisy, nehodě zabránil automatický systém

Rozšířená GPWS (EGPWS – Enhanced GPWS) funguje tak, že kombinuje vypočítané nebezpečí srážky pomocí radio-výškoměrů základní verze GPWS s informacemi uloženými v aktuální  databází terénu, překážek, letišť apod. (podobné jako databáze v GPS), aby vytvořila varovné scénáře přesněji a s větším předstihem, s ohledem na výkonost letadla v dané situaci.

GPWS pracuje v 5 módech nebezpečí

Mód 1 – Vyhodnocuje nadměrnou vertikální rychlost klesání v malé výšce – letadlo se blíží k zemi rychleji než by mělo (varování pilotům SINK RATE, SINK RATE, PULL UP).

Mód 2 – Vyhodnocuje přiliž rychlé přibližování se k zemi (varování pilotům TERRAIN TERRAIN PULL UP).

Mód 3 – Vyhodnocuje klesání po vzletu nebo v případě nezdařeného přiblížení (varování pilotům DON’T SINK DON’T SINK).

Mód 4 – Vyhodnocuje špatnou konfiguraci letadla na přistání (varování pilotům TOO LOW TERRAIN TOO LOW GEAR nebo FLAPS).

Mód 5 – Vyhodnocuje podklesání pod sestupový úhlel na přistání (varování pilotům GLIDESLOPE GLIDESLOPE).

Jakékoliv varování tohoto systému musí piloti brát naprosto vážně a provést okamžitý manévr pro vybrání letounu z této situace. Vybírací manévr se vždy letí ručně, bez použití autopilota a automatu tahu motorů, na maximálním úhlu stoupání a maximálním výkonu motorů. Povinným zavedením těchto systémů do dopravních letadel se velmi výrazně snížil celosvětově počet nehod, které nazýváme řízený let do terénu, kdy letadlo funguje, jak má, ale piloti chybně vyhodnotí polohu letadla vůči terénu a pokračují řízeně až do srážky se zemí (tzv. nehody CFIT – Controlled Flight Into Terrain).

Tagy GPWS QS2258 smartwings
9 komentářů