Nový tah od Vizovic na Slovensko. Nejschůdnější je tříkilometrový tunel
Jde už o druhý pokus Ředitelství silnic a dálnic protlačit novostavbu procesem posouzení vlivů na přírodu.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dostalo od ministerstva životního prostředí (MŽP) návod, jakým směrem se má ubírat další příprava hlavního tahu od Vizovic dále na Slovensko. Nové vedení částečně čtyřpruhové silnice I/49 naváže na dálnici D49.
MŽP svůj postoj zveřejnilo v rámci zjišťovacího řízení, které předchází podrobnému posouzení vlivů na přírodu (EIA). Při zpracování dokumentace EIA se musejí silničáři radami řídit. A podle ministerstva se jako „nejpříznivější z hodnocených variant z pohledu hodnocení vlivů na životní prostředí“ jeví tříkilometrový tunel Pozděchov.
„Negativní vlivy této varianty jsou spojeny především s obdobím výstavby a jsou tedy dočasné,“ doplnilo ministerstvo.
Takto dlouhý tunel je alternativou k základní variantě, se kterou ŘSD pracuje. Ta počítá s vybudování mimoúrovňové křižovatky, přivaděče Pozděchov a dvěma kratšími tunely (499 a 294 metrů) v oblasti Svéradova.
V případě volby dlouhého tunelu by ŘSD muselo obětovat zmíněnou křižovatku i přivaděč. Pro ještě delší tunel se vyjádřily například Děti Země, proti město Vsetín, které žádá přivaděč i křižovatku.
Celkem v řízení jde o 25 kilometrů od Vizovic ke státní hranici se Slovenskem, které jsou rozděleny do tří úseků: Vizovice – Pozděchov, Pozděchov – Horní Lideč, Horní Lideč – státní hranice. Zhruba polovina má mít tři pruhy a polovina má být čtyřpruhová.
Jde o závěrečný úsek celého dopravního tahu D49/I49, který má propojit střední a východní Moravu se západním Slovenskem. Severně od Hulína navazuje na dálnici D1, na hranici se má napojit na slovenskou R6 směrem na Púchov.
Ta se má dle předložené dokumentace budovat v letech 2027 až 2030, jisté to ale není. I proto MŽP dalo jako jednu z dalších podmínek „vyhodnocení vlivů záměru na přilehlé území Slovenské republiky pro situaci, kdy nebude vybudována navazující komunikace R6 na území Slovenské republiky“.
Slováci chtějí přivést další dálnici na hranice s Českem, plánují dostavět R6 od Púchova
Podle letáků ŘSD se bude na české straně stavět mezi roky 2031 a 2034. Cílem je především ulevit obcím, skrze které vede nynější tah I/49.
Jde už o druhý pokus Ředitelství silnic a dálnic protlačit novostavbu hlavního tahu od Vizovic na Slovensko procesem posouzení vlivů na přírodu (EIA). Stavbu (tehdy) rychlostní silnice R49 odmítlo ministerstvo životního prostředí odsouhlasit už v roce 2013, nově tedy bude tah hodnocen jako silnice I. třídy.
V roce 2015 byla zpracována studie, na jejímž základě v roce 2016 centrální komise ministerstva dopravy rozhodla, že dálnice D49 bude ukončena na mimoúrovňové křižovatce u Vizovic a dále bude pokračovat silnice I. třídy bez středových svodidel s označením silnice pro motorová vozidla. Přístup bude pouze přes mimoúrovňové křižovatky. Do zjišťovacího řízení MŽP ji ŘSD poslalo před rokem.
Půjde o náročnou stavební akci v těžkém terénu Vizovické vrchoviny, u které se dá během přípravy očekávat střet s ochránci přírody. Není vyloučen ani vliv na soustavu evropsky významných lokalit Natura2000. Počítá se s několika tunely, maximálně dvěma MÚK (Pozděchov a Lideč) a dvěma odpočívkami.
Trasa je součástí celoevropské sítě TEN-T. Aktuálně je rozestavěná dálniční část Hulín – Fryšták, která u Fryštáku skončí provizorním sjezdem. První deset kilometrů se možná otevře ještě letos. Navázat mají další čtyři dálniční stavby: Fryšták – Lípa (1., 2. a 3. etapa) a Lípa – Vizovice. Budovat se mají mezi lety 2028 a 2034.