Podcast: Navýšíme počet superstrojvedoucích o dalších šedesát, říká Martin Svojanovský z ČD Cargo
„Dispečink je láska na celý život. I dnes si několikrát za rok vezmu směnu jako ústřední dispečer.“
V novém díle podcastu Cesty Zdopravy.cz probíráme, jak se řídí provoz největšího nákladního dopravce na železnici v Česku. Pozvání k našemu mikrofonu přijal provozní šéf a člen představenstva ČD Cargo Martin Svojanovský.
Nákladní doprava na železnici zažívá relativně těžké časy. Ekonomika se odklání od hnědého uhlí, huť Liberty v Ostravě skončila a kůrovcové dřevo je na českých horách vytěženo. Nejde o zakázky, které by ČD Cargo ztratilo ve prospěch jiných dopravců nebo modů, jsou to přepravy, které jsou pryč a už se zřejmě nevrátí.
„V průměru máme zhruba 800 vlaků na síti za 24 hodin. Ale vedeme také denní statistiky. Kolem osmé hodiny ráno chodí stav, kolik vlaků máme v informačním systému. Je to takový barometr. Když jsme kolem tří set, tak to není dobrý, ale když se blížíme ke čtyřstovce vlaků, tak už se nám začíná zdát, že nám za chvíli začnou chybět lokomotivy,“ říká Martin Svojanovský s tím, že největší špičku mají nákladní vlaky Carga ve čtvrtek.
Z pohledu celého roku patří přelom podzimu a zimy k silnějším obdobím, protože se vozí více uhlí, nejslabší přepravy jsou podle Svojanovského v létě, kdy si velké firmy berou celozávodní dovolené, nebo také během vánočních svátků.
„Dnes se ukazuje, že rozhodnutí investovat, jít na zahraniční trhy a budovat pobočky nebo dceřiné společnosti, byl jednoznačně správný tah. Když bychom je neměli, tak bychom se tu neuživili. To, že působíme v sedmi zemích v Evropě, byla cesta správným směrem. I díky tomu je ČD Cargo v takové kondici,“ říká Svojanovský.
Na železnici působí od roku 1993, mnoho let pracoval jako dispečer v České Třebové a říká, že je to láska na celý život. Dodnes odslouží několik směn ročně jako ústřední dispečer. Jak přesně vypadá práce dispečerů, probíráme detailně v rozhovoru, který si můžete právě teď pustit.
Otevíráme i téma superstrojvedoucích u ČD Cargo. To jsou lidé, kterým nezačíná pracovní doba příchodem ke své skříňce v depu, ale až přihlášením na mašinu. Jde o strojvedoucí, kteří si chtějí vydělat více peněz, ale jsou také spolehliví a chtějí hodně jezdit. „Vyhodnotili jsme projekt superstrojvedoucích level 2 jako cestu správným směrem a úkol z představenstva je navýšit jejich počet o dalších přibližně 60 lidí,“ říká Martin Svojanovský. Superstrojvedoucí level 2 jsou fírové na jeden den, level 1 pak na dva dny s jedním nocováním mimo domov.
Znají všechny tratě a lokomotivy. ČD Cargo spustilo projekt „superstrojvedoucích“
Celkově má ČD Cargo k dispozici 22 253 nákladních vozů, z toho je přibližně 18 000 ve vlastnictví firmy a zbytek má dopravce pronajaté. A řada z nich jezdí jako jednotlivé vozové zásilky, které jsou velkým tématem české železnice. Podle provozního šéfa ČD Cargo mají budoucnost. „Když bychom řekli, že jévézetky dělat nebudeme, tak můžu skoro 2700 zaměstnanců propustit a stali bychom se obyčejným dopravcem, který by tu jen tranzitoval. Ztratilo by to to kouzlo. Na ranžírech bychom nikoho nepotřebovali, jako ostatní dopravci. Děláme všechno proto, abychom je zachránili. Chceme je dělat, ale nejde to už v takové ztrátě, kterou generují,“ říká Martin Svojanovský a detailně v podcastu popisuje, jak se snaží přimět zákazníky, aby nakládali minimálně tři vagony, a ne jen jeden, a nebo aby posílali zátěž v domluvených dnech, kdy se na trase jednoho manipulačního vlaku sejde více poptávek.
Stejně jako jeho kolegové z nákladní železniční dopravy je kritický k myšlence digitálního automatického spřáhla u nákladních vlaků, která se intenzivně diskutuje v Evropské unii a Brusel ji tlačí jako budoucí povinnost pro nákladní dopravce.
„Dá se investovat do daleko důležitějších věcí, než je digitální automatické spřáhlo. To je ETCS a nebo obnova vozového parku,“ říká Martin Svojanovský.
Rozhovor si můžete pustit zde na stránce nebo ho odebírejte na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts či Podcast Addict.
Vybraná témata podle času:
8. minuta: Jak funguje dirigování nákladních vozů v praxi
13. minuta: Jak se objednávají železniční přepravy u ČD Cargo
19. minuta: Jak funguje dispečerský aparát ČD Cargo
25. minuta: Ekonomická kondice ČD Cargo
28. minuta: Jaké využívá ČD Cargo objízdné trasy při výlukách v údolí Labe na Bad Schandau a jaké investice jsou z pohledu Carga nejdůležitější do železniční infrastruktury v Česku
33. minuta: Budoucnost jednotlivých vozových zásilek
37. minuta: Které lokomotivní řady nepřežijí nástup ETCS a proč se pustí ČD Cargo do výhradního provozu ETCS už letos 15. prosince
45. minuta: Jak ČD Cargo udržuje svůj vozový park
49. minuta: Martin Svojanovský odpovídá na dotazy čtenářů Zdopravy.cz
51. minuta: Plány na rozšíření skupiny superstrojvedoucích