Roli hraje každý milimetr. V olomouckém depu mají nový lis na podvozky

Nové zařízení na vyladění podvozků v olomouckém depu. Pramen: České dráhyNové zařízení na vyladění podvozků v olomouckém depu. Pramen: České dráhy

Nový lis na podvozek tlačí silou až 60 tun a i za pomoci laseru jej uvádí do správné polohy.

Olomoucké depo Českých drah se může pochlubit novinou. Mechanikům zde slouží nový měřicí lis, který zajišťuje správné nastavení parametrů podvozků železničních vozidel.

„Podvozek je jednou z nejdůležitějších součástí vlaku a jeho správné nastavení je zásadní pro bezpečnou, pohodlnou a plynulou jízdu soupravy. Správné nastavení zaručí například i to, že podlaha ve vozidle zůstane během jízdy v rovině, i když je vagon nerovnoměrně zatížen,“ uvedl Michal Kraus, místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro servis.

Měřicí a nastavovací lis je zařízení, které má důležitou roli ve chvíli, kdy vozidlo po najetí určitého počtu kilometrů zamíří do depa ke kontrole a servisu. Podvozek je nutné rozebrat, zkontrolovat, vyměnit předepsané díly a poté znovu smontovat.

„Při pravidelné servisní prohlídce je podvozek rozebrán doslova do posledního šroubku. Všechny jeho části jsou poté pečlivě zkontrolovány a díly vykazující opotřebení vyměněny. Prohlídka zahrnuje například i defektoskopii kol nebo kontrolu svárů a pružin. Některé díly se vyměňují ve stanovených intervalech vždy, aby byla zajištěna vysoká bezpečnost provozu a spolehlivost vozidla,“ popisuje ředitel Oblastního centra údržby Východ Českých drah Martin Elstner.

Po opětovném smontování podvozku přichází podle Elstnera na řadu „doslova hodinářská práce měřicího lisu“. Ten na podvozek tlačí silou až 60 tun a i za pomoci laseru jej uvádí do správné polohy. Důležitý je přitom každý milimetr. Ve chvíli, kdy jsou splněny všechny parametry stanovené normami, vrací se podvozek pod vagon.

Měřicí lis 3. generace pro České dráhy vyrobila firma Washina engineering. Zařízení v olomouckém středisku ročně zkontroluje kolem dvou set podvozků. „Tento typ měřicího lisu je první svého druhu u Českých drah, které jeho pořízení plánují i pro další servisní střediska. V olomouckém depu nahradil starší zařízení,“ doplnily ČD.

Nové zařízení na vyladění podvozků v olomouckém depu. Pramen: České dráhy

Nové zařízení na vyladění podvozků v olomouckém depu. Pramen: České dráhy

Tagy České dráhy depo Olomouc opravárenství
8 komentářů