Největší dálniční zakázka přilákala pět zájemců. Nebýt PPP a chyb ministerstva, mohlo se již stavět
Ministerstvo nyní ze zájemců vybere čtyři pro soutěžní dialog. Dálnice na dluh má být hotová v roce 2029.
Celkem pět zájemců podalo žádost o účast v největší dálniční zakázce v historii. Jde o stavbu celkem 35 kilometrů dálnice 35 v úsecích Opatovec – Staré Město (16,6 km) a Staré Město – Mohelnice (18,2 km). Součástí kontraktu bude provoz a údržba nově postavené části a další části dálnice mezi Litomyšlí a Opatovcem v délce 17 km.
Po dálnici D4 jde o druhý projekt, u kterého stát použije metodu PPP, tedy nechá si dálnici postavit a provozovat a pak si ji v bezvadném stavu převezme. Součástí stavby bude i budoucí nejdelší dálniční tunel v Česku: Dětřichov s délkou 3 983 metrů, vznikne i tunel Maletín v délce 1 100 metrů.
Počet uchazečů dnes zveřejnilo ministerstvo dopravy. „Všechny obdržené žádosti o účast nyní Ministerstvo dopravy posoudí a seřadí podle předložených referencí. První čtyři nejkvalifikovanější zájemci budou následně vyzváni k účasti v další fázi zadávacího řízení, kterým je soutěžní dialog,“ řekl mluvčí resortu František Jemelka.
Podle něj se přihlásili „renomovaní světoví hráči na poli PPP projektů. “ V jednotlivých sdruženích jsou podle něj zastoupené významné české i zahraniční stavební firmy a renomované mezinárodní investiční fondy.“
Zdržení kvůli ministerstvu
Oba úseky již mají stavební povolení a ŘSD by mohlo stavět, kdyby se současné vedení ministerstva nerozhodlo pro financování metodou PPP. Proces výběru koncesionáře je výrazně časově náročnější, navíc ministerstvo chybovalo v soutěži na poradce a první tendr muselo zrušit, čímž celý proces nabral zpoždění přes půl roku. Zpoždění nabírá už i výběr koncesionáře. Původní termín pro podání žádostí o účast byl 24. září.
Největší dálniční zakázka v detailech. Stát plánuje platit za D35 téměř 5 miliard ročně 25 let
V letošním roce se D35 stane nejrozestavěnější dálnicí v České republice. Do konce roku začnou ještě další úseky, celkem bude ve výstavbě najednou 64 kilometrů. V následujících letech je plánováno zahájení a dokončení zbývajících 52,7 kilometrů.
Metoda PPP je i cestou, jak může stát předstírat, že má na dopravní stavby dostatek peněz. Ve skutečnosti nemá a splácení nechá následující generacím. Odhadované stavební náklady budou z předpokládané hodnoty tvořit jen část. Ministerstvo v dokumentaci počítá s náklady 35 miliard korun. Zbytek z odhadované hodnoty zakázky 117,571 miliard korun spadá na údržbu dálnice a úroky.
V terminologii PPP projektů jde o platbu za dostupnost. Ministerstvo očekává provozní období 25 let, ale jeho délka bude předmětem jednání v soutěžním dialogu. Jinými slovy, ročně bude stát platit jen za tento úsek téměř pět miliard korun.
Oběma úsekům se dlouhodobě věnujeme, více informací naleznete pod následujícími tagy: