První tramvaj za hranice Prahy čeká na první razítko. Do Zdib mají vést koleje do 5 let
První protažení tramvaje za hranice hlavního města do Středočeského kraje pokročilo v přípravách. Krajská správa silnic Středočeského kraje, která bude
První protažení tramvaje za hranice hlavního města do Středočeského kraje pokročilo v přípravách. Krajská správa silnic Středočeského kraje, která bude jedním z investorů nové trasy, už podala žádost o posouzení vlivu stavby na životní prostředí.
Jde o jeden z prvních důležitých kroků k celé stavbě, která má podle materiálu být hotová v roce 2023. Minulé i současné vedení Prahy dává rozšiřování tramvají velkou prioritu. Vyvedení tramvaje za město má odvést současně část aut od zajetí až do hlavního města.
I kvůli tomu počítají s vybudováním dvou velkých parkovišť u tramvajových zastávek. U Zdib vznikne parkoviště s 420 místy, na Terminálu Sedlec, kde bude tramvajová smyčka, parkovací dům pro 840 aut.
Praha plán na tramvaj vysvětluje především hustoucí příměstskou zástavbou a silným automobilovým provozem. „Cílem záměru je zefektivnění, zatraktivnění a především zkapacitnění veřejné dopravy v severní oblasti středočeského regionu na rozhraní hlavního města Prahy a Středočeského kraje, kdy současné autobusové spoje již kapacitně nedostačují. Dalším důvodem připravované výstavby trati je omezení počtu automobilů jedoucích ze Středočeského kraje do Prahy a jejich zachycení již na periferii na novém parkovišti P+R u dálnice D8 v katastru obce Sedlec,“ uvádí autoři v rozsáhlé dokumentaci, ke které se teď mají možnost vyjádřit nejen úřady, ale i občané.
5,5 kilometru dlouhá trať vede z velké části po stávající silnici II/608 z Kobylis do Zdib. Po dokončení tramvaje by se měla tramvaj dostat do Kobylis z konečné dostat do 10 minut, řidiči přijíždějící na okraj Prahy pak budou v kombinaci s metrem ve středu města do půl hodiny.
Trať je novostavbou, jen na začátku jde o rekonstrukci 150 metrů současné tratě do kobyliské vozovny. Dálnici D8 má překonat mostní estakádou, kde bude konečná s pracovním názvem Sedlec a parkovacím domem pro tisíc aut. Další záchytná parkoviště mají vzniknout ještě po trase. Podle prvních odhadů má trať vyjít na zhruba dvě miliardy korun.
Na trati vznikne celkem šest nových zastávek: Kobyliská, Prunéřovská, V Rybníčkách, U Celnice a U Kostela. Konečná bude Sedlec, zvažuje se i další protažení až přímo do obce, nejen k dálnici.
Nové vedení Prahy počítá s tím, že s plány na rozvoj tramvajových tratí bude počítat a dává jim prioritu. Ještě před novou tratí do Zdib by měla vzniknout nová propojka na Václavském náměstí a také prodloužení tramvaje z Pražského povstání až ke stanici Pankrác, později až na Budějovickou. „Budeme stejně opravovat úsek k vozovně, a při té příležitosti se nabízí protažení až k Pankráci, případně až na Budějovickou,“ řekl nedávno náměstek primátora pro dopravu a šéf dozorčí rady Dopravního podniku hl. města Prahy Adam Scheinherr.
Trať mezi pankráckou vozovnou a Budějovickou dříve už vedla, jen jinudy, zhruba dnešními ulicemi 5. května, Budějovická a Jihlavská ke koncové smyčce na Kačerově. Trať skončila v 70. letech. K opravě trati má dojít už letos, jde o součást celkové revitalizace oblasti kolem stanice Pražského povstání.