Iberia převzala nový typ Airbusu, cestující sveze už 5. listopadu

První Airbus A321XLR v barvách letecké společnosti Iberia. Zdroj: AirbusPrvní Airbus A321XLR v barvách letecké společnosti Iberia. Zdroj: Airbus

První cestující se proletí s novým Airbusem A321XLR začátkem listopadu.

Evropský výrobce letadel Airbus dodal úplně první letoun A321XLR. Nese registraci EC-OIL a barvy letecké společnosti Iberia, u které bude létat. Výrobce o tom informoval v tiskové zprávě.

Stroj reaguje na potřeby trhu, oproti letounům řady Neo nabízí například delší dolet nebo nižší spotřebu paliva. Aerolinky si od něj slibují efektivnější provoz a novou kapitolu letecké konektivity. Umožnit jim má létat třeba na některých dosud nedosažitelných transatlantických trasách.

První cestující Iberie sveze A321XLR už 5. listopadu, a to na trase z Madridu do Londýna. Nasazení letounu do pravidelného provozu však bylo již několikrát odloženo. Následovat mají lety po Evropě, na konci listopadu je slibováno nasazení letadla na trasu Madrid – Boston.

Iberia převzala A321XLR v konfiguraci dvou cestovních tříd s celkovou kapacitou 182 pasažérů. Business třída nabídne plně polohovatelná sedadla a z nich přímý přístup do uličky. Ekonomická třída zaujme kabinou Airspace s většími přihrádkami pro zavazadla.

Koncern IAG, pod který Iberia spadá, si v červnu roku 2019 objednal Airbusy A321XLR v počtu čtrnácti kusů. Osm zamíří k Iberii, šest je určených pro Aer Lingus, který bude dalším zákazníkem. Irský dopravce už oznámil nové trasy, které s letadlem obslouží. Do koncernu patří také British Airways, ty však žádný A321XLR momentálně neočekávají.

Evropský výrobce Airbus má na letoun A321XLR v současnosti asi 500 pevných objednávek včetně 69 od největšího zákazníka IndiGo.

Airbus A321XLR je úzkotrupý letoun s nejdelším doletem. Dolet prodlouží například dodatečná nádrž na palivo o objemu 12 900 litrů nebo mírné úpravy tvaru křídel. Podle konfigurace zvládne stroj přepravit 180 až 220 cestujících.

Airbus chce s letadlem proniknout na trh dálkových letů mezi městy, kde se dosud nevyplatí nasadit širokotrupé letadlo. Reaguje tak na poptávku aerolinek, která chtějí dálková letadla s menší kapacitou a nízkou spotřebou.

Tagy A321XLR Airbus Airbus A321XLR Iberia
3 komentáře