Soutěže a moderní vozidla. Počty cestujících v Plzeňském kraji rostou třetí rok v řadě

Zahájení provozu jednotek 847 pro provoz v Plzeňském kraji. Foto: České dráhyZahájení provozu jednotek 847 pro provoz v Plzeňském kraji. Foto: České dráhy

Podle kraje stále ještě někteří cestující nepochopili všechny výhody integrace.

Počty cestujících ve vlacích a autobusech v Plzeňském kraji třetím rokem stoupají. Proti době před pandemií covidu-19, která byla v letech 2020 a 2021, je nárůst 20 až 30 procent podle tratí, celkem za kraj víc než 20 procent, řekl ČTK náměstek hejtmana Pavel Čížek (STAN). Očekává ale, že příští rok se nárůst zastaví. Lidi do veřejné dopravy podle něj lákají hlavně nové vlaky a autobusy, ale i modernizace infrastruktury. Po rekonstrukci vlakového nádraží v Plzni by měla pomoci stavba terminálu a oprava stanice v Klatovech, které začnou letos.

„Dospěje to do fáze, kdy se to ustálí, což očekáváme zřejmě už příští rok,“ uvedl náměstek k počtům cestujících. Podle něj ale další vývoj bude záležet na chování lidí. „Stále jim vysvětlujeme výhody jízdenky integrované dopravy. Hodně lidí ale pořád nepochopilo, že když dojedou do Plzně, tak jim platí i na městskou dopravu. Pořád se setkávám s lidmi, že si koupí další lístek v Plzni,“ řekl Čížek.

Podle něj nejvíc pomohly nové vlaky na všech hlavních tratích, kde se komfort a pohodlí razantně zlepšily. „Nové autobusy po celém kraji vnímají cestující také velmi pozitivně,“ řekl náměstek. Lidi do veřejné dopravy lákají podle něj také opravená nádraží a zrekonstruované dopravní cesty.

„Třeba hlavní vlakové nádraží v Plzni je paráda,“ uvedl Čížek. Správa železnic ho za tři roky zrekonstruovala za jednu miliardu korun. „To, že je dohromady s novým autobusovým terminálem, už bereme jako samozřejmost,“ řekl Čížek s poukazem na stavbu autobusového terminálu za desítky milionů korun zajištěnou městem a krajem. V nových prostorách podle náměstka razantně přibylo cestujících, ale také obyvatel, kteří tam chodí „jenom“ nakupovat nebo se najíst.

Opakování úspěchu Plzně v Klatovech

Další pasažéry může přitáhnout modernizace dopravního uzlu v Klatovech, druhém největším městě kraje. Stavbu nového autobusového terminálu tam kraj spustí koncem roku vedle vlakového nádraží, jehož rekonstrukci za 400 milionů korun souběžně zahájí Správa železnic. „Takže to, co proběhlo v Plzni, tak se odehraje v menším v Klatovech,“ uvedl Čížek. Výstavba v Klatovech by měla trvat dva roky. Krajská soutěž na dodavatele vrcholí. Terminál za více než 100 milionů korun nechá postavit kraj společně s městem, projekt podpoří evropský dotační program IROP.

Plzeňský kraj zachová příští rok rozsah železniční i autobusové dopravy, na dopravní obslužnost vydá opět dvě miliardy korun. „Snahou je pokračovat ve veřejné dopravě ve stejném rozsahu jako letos, vlaky a autobusy jsou saturované. Přidáváme meziročně asi jen 150.000 kilometrů. Spíše upravujeme autobusová spojení podle požadavku obcí,“ dodal náměstek.

Kraj nechal postupně všechny výkony na autobusovou a železniční dopravu projít soutěžemi, což přineslo v řadě případů zásadní snížení ceny.

Tagy IDPK Integrovaná doprava Plzeňského kraje Plzeňský kraj
84 komentářů