Český velvyslanec se sešel kvůli Talgu s šéfem baskické vlády. Chce vrátit Škodu do hry
Baskický Sidenor připravuje nabídku na vstup do výrobce rychlovlaků Talgo.
V pátek proběhla schůzka českého velvyslance ve Španělsku Libora Sečky s předsedou vlády autonomní oblasti Baskicko Imanolem Pradalesem. Pracovní návštěva se podle ambasády týkala podpory fotbalové Slávie při zápase s Bilbaem a „inventury česko-baskických vztahů“.
Podle španělských médií však mělo setkání ještě jeden důležitý cíl. Velká baskická ocelářská firma Sidenor totiž aktuálně připravuje vstup do železničního výrobce Talgo. A o spolupráci s ním usiluje i česká společnost Škoda Group.
Jsme dokonalý pár. Škoda pokračuje v námluvách, Talgu nabízí svou kapacitu v Česku
Talgo kvůli problémům s kapacitou a kvalitou výroby naléhavě hledá partnera, současní největší akcionáři z fondu Trilantic se chtějí akcií zbavit.
Velkorysou nabídku na odkup akcií ze strany maďarského sdružení Ganz-Mavag v létě vetovala španělská vláda z bezpečnostních důvodů kvůli zpravodajským informacím o ruském pozadí firmy navázané navíc na autoritářský režim Viktora Orbána.
Náhradou měl být španělskou vládou podporovaný český výrobce Škoda Group, který však odmítl nákup akcií a místo toho nabídl strategickou výrobní spolupráci spojenou s vzájemnou výměnou majetkových podílů. Vedení Škody podniklo do Madridu několik cest během kterých svou vizi popsalo tamním médiím. Nabídka však vedení Talga nezaujala, jelikož akcionáři preferují majetkové převzetí.
Šéf Škoda Group: S Talgem bychom vytvořili evropského železničního šampiona, náš zájem trvá
V uplynulých týdnech se tak jako nový hráč objevil právě Sidenor. Španělský, respektive baskický původ firmy je pro politiky ideální, otazníky jsou však jinde.
Jak pomohou oceláři?
Hlavním problémem Talga je nyní nedostatek výrobních kapacit. Má obtíže s včasným plněním objednávek od zákazníků, mezi něž patří Deutsche Bahn a státní španělský provozovatel vlaků Renfe.
Sidenor jako výrobce oceli ovšem sám žádné vlaky nevyrábí a není jasné, jak by se snažil zmírnit nedostatky ve výrobě Talga.
A právě to může být podle španělských médií šance, jak vrátit Škodu do hry. Její pozici má tak nyní pravděpodobně podpořit i česká diplomacie.
„Předmětem rozhovoru byly otázky týkající se spolupráce bankovních institucí, průmyslové spolupráce, technologií, vzdělávacích center i vzpomenutí společných historických symbolů,“ odpověděl na dotaz deníku Zdopravy.cz ohledně obsahu velvyslancova setkání František Fleišman ze zastupitelského úřadu v Madridu.
Los encuentros con @Imanol_Pradales siempre se caracterizan por la mutua voluntad de buscar y encontrar los caminos que se dirigen a la cooperación práctica y perspectiva que enriquece nuestras sociedades y ciudadanos.
Eskerrik asko, #lehendakari y enhorabuena con la victoria de… pic.twitter.com/1YAd3IiG9j
— Libor Sečka 🇨🇿 (@LiborSecka) October 25, 2024
Ve věci vyjednávání ve Španělsku je na informace tradičně skoupý i tiskový mluvčí Škody Jan Švehla. „Bez komentáře,“ odpověděl redakci na dotaz ohledně dalšího postupu výrobce.
Škoda navazuje spojenectví s Hyundai Rotem, zajímá ji i vodík. Dle Španělů přijde útok na Talgo
O Talgo v posledních měsících projevilo zájem i tradičně ambiciózní Polsko. Tamní politici se nechali slyšet, že mají výrobce „na radaru“ a případná akvizice by proběhla prostřednictvím státní vagonky Pesa. S tou navíc Talgo podepsalo memorandum ohledně budoucí spolupráce na vysokorychlostních vlacích v Polsku a ve střední Evropě.
O zvrácení veta se pak stále do určité míry snaží i maďarské polostátní konsorcium, které průběžně hrozí Španělsku právními kroky na poli EU. Podle zdrojů Financial Times však Orbánova vláda peníze určené na nákup Talga už ze státního fondu Corvinus stáhla.