Zakletá D49. Podle ŘSD je reálné letošní otevření alespoň prvních deseti kilometrů
Věřím, že nejpozději v červnu příštího roku bude stavba zprovozněna kompletní, říká šéf ŘSD.
Ačkoliv se stavba sedmnáctikilometrové dálnice D49 Hulín – Fryšták na jaře kvůli rozhodnutí soudu téměř zastavila, podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) je stále reálné část dálnice uvést do provozu ještě letos. Deníku Zdopravy.cz to řekl šéf ŘSD Radek Mátl.
Plány na prosincové otevření celého úseku letos v prosinci už vzaly za své, ŘSD ale chová naději na otevření prvních 9,5 kilometru mezi Hulínem a mimoúrovňovou křižovatkou Holešov. „Tento úsek by určitě zlepšil dopravní situaci v území, odvedla by se tranzitní doprava z Holešova, zejména ze silnice II/432,“ řekl Mátl.
Stavbu několik měsíců před dokončením zastavil v květnu Nejvyšší správní soud (NSS) na popud spolku Děti Země. Soud zrušil právní moc stavebního povolení na hlavní trasu. O obnovení právní moci nyní rozhodne ministr dopravy na základě verdiktu rozkladové komise.
Podle Mátla je reálné otevřít výše zmíněný úsek před koncem letošního roku, pokud stavební povolení znovu nabyde právní moci před koncem listopadu. Aktuálně na stavbě probíhají pouze konzervační práce.
Krajský soud v Brně letos navíc na základě žaloby Dětí Země a spolku Egeria zrušil územní rozhodnutí na 22 objektů včetně provizorního sjezdu u Fryštáku, což znemožňuje dokončení dálnice ve druhé části od Holešova na východ. „Věřím ale, že nejpozději v červnu příštího roku bude stavba zprovozněna kompletní,“ dodal Mátl.
Stavbu dálnice D49 mezi Hulínem a Fryštákem silničáři slavnostně zahajovali v září 2008. Následně však soud zrušil stavební povolení a v červenci 2010 ministerstvo dopravy stavbu zastavilo. Zdržel ji nedostatek peněz i námitky ekologů. K obnovení stavby došlo v roce 2021, od počátku ji ale provázejí soudní spory s ekology.
Budovaný úsek D49 by měl odvést část tranzitní dopravy ze zastavěného území Zlína, Otrokovic, Holešova, Hulína a dalších obcí na Kroměřížsku a Zlínsku.