V soutěži o autobusy v Plzeňském kraji zůstala jen Arriva, Zemkovo ČSAD vyřadili
Cestující v Plzeňském kraji čeká od konce roku zřejmě velká změna v tom, s jakým dopravcem budou jezdit. Dosavadního provozovatele,
Cestující v Plzeňském kraji čeká od konce roku zřejmě velká změna v tom, s jakým dopravcem budou jezdit. Dosavadního provozovatele, společnost ČSAD Autobusy Plzeň, vyřadili tento týden na svém jednání ze dvou soutěží na zajištění autobusové dopravní obslužnosti krajští radní. Důvodem je nesplnění podmínek. Dosavadní provozovatel se chce proti vyřazení bránit. Proti zadávací dokumentaci naopak přestala protestovat společnost BusLine, kvůli které s Plzeňským krajem vede správní řízení Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Informace o vyřazení ČSAD Autobusy Plzeň patřící do skupiny ČSAD Invest miliardáře Zdeňka Zemka potvrdily Zdopravy.cz dva na sobě nezávislé zdroje, vyplývá i z odpovědí ČSAD Invest. Plzeňský kraj oficiálně potvrdil, že k vyřazení jednoho ze dvou účastníků došlo, jmenovat ale nechce kvůli probíhajícímu řízení, stejně tak nezveřejnil důvody.
„Lze poskytnout pouze obecnou informaci, že Rada Plzeňského kraje dne 21. 1. 2019 rozhodla o vyloučení dopravce. O jakého dopravce se jedná, nelze vzhledem k fázi hodnocení veřejně uvést. Nyní budou ve vztahu k dopravci činěny kroky spočívající v zaslání rozhodnutí o vyloučení, způsob reakce na rozhodnutí je věcí dopravce,“ uvedla mluvčí Plzeňského kraje Alena Marešová.
ČSAD Autobusy Plzeň hodlá proti vyřazení podat námitky. „Ze soutěží jsme byli vyloučeni jenom proto, že došlo na naší straně k administrativnímu pochybení a jeden z dokumentů (doklad o bankovní garanci) jsme přiložili pouze v kopii, a ne v originále,“ uvedl mediální zástupce firmy Miroslav Slaný. „Domníváme se, že každý slušně se chovající zadavatel by v takovémto případě měl umožnit v krátké lhůtě odstranit podobnou administrativní marginálii,“ dodal Slaný.
Podle něj se kraj chová naprosto nelogicky a proti samotnému smyslu soutěže. „Tím, že zbytečně vyřadil jednoho ze dvou uchazečů, zamezil jakékoliv licitaci o ceně a možnosti dosáhnout co nejnižší ceny,“ dodal Slaný.
Arriva musí ještě projít elektronickou aukcí, hejtman Plzeňského kraje Josef Bernard už dříve uvedl, že cena nesmí přesáhnout 40 korun za kilometr.
Plzeňskému kraji zmizela i další komplikace. Soutěž už nenapadá společnost BusLine LK. Po necelém měsíci své podání k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) stáhla. Proč, to není jasné, BusLine LK odmítá na dotazy Zdopravy.cz odpovídat. „Mohu potvrdit, že jsme obdrželi zpětvzetí návrhu. Správní řízení zatím pokračují, nicméně lze očekávat, že v důsledku zpětvzetí proběhnou příslušné procesní kroky,“ řekl mluvčí ÚOHS Martin Švanda.
Cestujícím má soutěž zajistit komfortnější cestování než dosud díky nasazení nových autobusů. Kraj počítá s tím, že nový dopravce vyjede už letos na konci prosince. Zakázka je rozdělená do dvou oblastí: sever a jih. Celková hodnota desetileté zakázky je zhruba 3 miliardy korun. Podmínkou je nasazení nových nízkopodlažních vozidel.