Miliardová oprava D5 mezi Plzní a hranicí je pod smlouvou, odkládá se ale na příští rok

Rekonstruovaná D5 u Rozvadova. Foto: ŘSDRekonstruovaná D5 u Rozvadova. Foto: ŘSD

V obou případech jde o výměnu cementobetonového krytu, když ten původní podle ŘSD už dosloužil.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) uzavřelo v uplynulých dnech dvě smlouvy na výměnu povrchu na 17 kilometrech dálnice D5 mezi Plzní a hranicí, konkrétně mezi km 122 a 139 v levém pásu. Ačkoliv práce měly běžet dle původních plánů už od září, ŘSD je odložilo na příští rok.

„Práce ani na jedné z akcí v letošním roce nezačnou. Obě opravy byly přesunuty na příští rok. Vzhledem k tomu, že k podpisu smluv došlo později, než se původně předpokládalo, nebylo by možné opravu D5 provést ještě v letošním roce,“ uvedl mluvčí ŘSD pro Plzeňský kraj Adam Koloušek.

Smlouvu na sedmikilometrový úsek mezi kilometry 122,59 a 129,9 získalo sdružení firem Eurovia a Strabag. Cena 423 milionů bez DPH je na 96 procentech předpokladu projektanta, délka prací 90 dnů představuje 80 procent předpokladu.

Zakázku na vedlejších deset kilometrů (km 129,9 až 139,64) získalo v tendru sdružení Colas a MI Roads s cenou 576 milionů bez DPH (96 pct. předpokladu) a dobou zprovoznění 98 dnů (78 pct. předpokladu).

V obou případech jde o výměnu cementobetonového krytu, když ten původní podle ŘSD už dosloužil. Ještě jednu zimu ale bude muset vydržet. Nabídky firem přitom byly známé už v červenci.

„Hodnocení nabídek uchazečů, hlavně u takto velkých (a poměrně nákladných) akcí je mnohdy poměrně zdlouhavý proces. Vyhodnocovat se musí celková proveditelnost opravy za nabídnutou cenu, ale v úvahu se musí brát i zákonné lhůty v případech, kdy se například nějaký z účastníků výběrového řízení odvolá proti výsledku řízení atd. Není tedy neobvyklé, že výběr zhotovitele v některých případech trvá déle,“ doplnil Koloušek.

Pro motoristy využívající D5 jsou opravy v posledních letech denním chlebem. Série oprav probíhá například od roku 2021 u Rozvadova, letos v létě se dálnice opravovala na obchvatu Plzně (mezi km 76 a 85) včetně tunelu Valík.

Dálnice D5 se před několika lety stala příkladem změněného přístupu ŘSD k údržbě dálniční sítě. Cílem je předcházet stavu, do kterého se dostala dálnice D1 mezi Prahou a Brnem. Kvůli zanedbané údržbě se v rámci modernizace osm let fakticky stavěla znovu.

Tagy D5 ŘSD
18 komentářů