Mátl: Za roční zpoždění největší dálniční zakázky nikdo nemůže, firmy využily možnosti zákona
Podle Mátla původní plány počítaly se zahájením stavby v roce 2027.
S téměř ročním zpožděním začne v pátek stavba zatím největší dálniční zakázky v Česku. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) mělo již loni v prosinci naplánované poklepání na základní kámen stavby D11 z Trutnova na státní hranici, nakonec k němu dojde až nyní.
Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla ale zpoždění nemá žádného viníka. „Všichni účastníci řízení postupovali v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek a využili možností, které jim legislativa dává. Není zde žádný viník, nikdo stavbu neblokoval,“ řekl Mátl v podcastu ŘSD.
Připomněl, že stavba sice nyní začíná se zpožděním, ale původní termíny ještě před pár lety mluvily o zahájení v roce 2027. ŘSD se podařilo přípravy výrazně urychlit.
Průtahy s výběrem vítěze začaly poté, co vítězství nejlevnějšího Budimexu napadlo sdružení firem vedené MI Roads. Zpochybňovalo reference polské firmy u tunelových staveb. ŘSD nejprve námitky MI Roads odmítalo a považovalo doklady o kvalifikaci Budimexu za dostatečné. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) měl ale jiný názor a námitkám MI Roads vyhověl. ŘSD následně Budimex vyloučilo, proti čemuž se největší polská stavební firma bránila. Definitivní verdikt vyhlásil ÚOHS minulý týden.
„Jednalo se o dosud největší dálniční zakázku, nabídky nebyly bohužel na sto procent, a když nejsou na sto procent, vstupuje do toho vždy nějaká polemika,“ dodal Mátl.
Stavba je připravena k zahájení. Nejprve začnou práce na úseku u hranic, který se otevře na jaře 2026. Pro řidiče to bude znamenat, že se vyhnou již průjezdu Královcem a Lubawkou. Celá stavba 21,2 kilometru dlouhé dálnice má být podle smlouvy hotová za 3,5 roku, tedy na jaře 2028. Dálnici postaví česko-slovensko-maďarské sdružení MI Roads, Doprastav, Metrostav TBR, Subterra a Duna Aszfalt. Vítězné sdružení nabídlo cenu cenu 11,71 miliardy korun, tedy o 358 milionů korun více než Budimex.