Stavba první dálnice „na hypotéku“ končí, stát musí příští rok začít splácet
Soukromý koncesionář se bude o 48 kilometrů dálnice D4 dalších 24 let starat.
U prvního tuzemského dálničního projektu PPP se završuje fáze budování a pro stát nastane období užívání a splácení. Dálnice D4, kterou financuje a staví francouzský koncesionář Via Salis (skupiny Vinci a Meridiam), bude hotova v prosinci. Ministerstvo dopravy proto už na příští rok vyčlenilo v rozpočtu první splátku.
„Stavba úspěšně pokračuje dle harmonogramu a uvedení do provozu se předpokládá v prosinci 2024. Předpokládá se tak, že provozní období, tak jak je definované koncesionářskou smlouvou, bude zahájeno 1. ledna 2025,“ sdělil mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
Projekt partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP) pro dálnici D4 spočívá ve financování a zbudování 32 nových kilometrů dálnice a obnově a dovybavení 16 existujících kilometrů mezi Příbramí a Pískem. Koncesionář se také bude o zmíněných 48 kilometrů dalších 24 let a čtyři měsíce starat. Stát pak bude dálnici „na hypotéku“ splácet v takzvaných platbách za dostupnost.
A začne příští rok. „Roční platba za dostupnost pro rok 2025 je kalkulovaná na 1,302 miliardy korun bez DPH, což je účetní pohled. Reálně díky délce procesu fakturace však dojde v roce 2025 k úhradě 10 kalendářních měsíců. Z hlediska cashového tak dojde v roce 2025 k realizaci výdaje ve výši 1,084 miliardy korun bez DPH,“ doplnil Jemelka.
Rozpočtové výhledy pak počítají v dalších dvou letech se splátkami 1,311 miliardy, respektive 1,319 miliardy korun bez DPH. Splátky bude ze zhruba 38 procent stát koncesionáři posílat v eurech (a to dle kurzu v době úhrady).
K finančnímu uzavření projektu došlo na jaře 2021, a to s platbou za dostupnost ve výši 17,83 miliardy korun, což je vyjádření takzvané čisté současné hodnoty nominálně zaplacených peněz. V nominálním vyjádření za celé období trvání smlouvy stát pošle koncesionáři 34,61 miliardy.