Na pražské Palmovce se testují nové čočky a infovitríny na zastávkách
Na každém označníku je z jedné strany nová grafika a z druhé ta původní.
Na tramvajových a autobusových zastávkách na pražské Palmovce se testuje nová podoba tištěných zastávkových informací na označnících, tzv. čoček. Zároveň jsou v zastávkových přístřešcích instalovány nové vitríny pro papírové informace.
ROPID tam v rámci projektu Čitelná Praha dlouhodobě provozuje „laboratoř“ proměny a sjednocení navigace a informování cestujících.
Ti pak mohou na základě uživatelských průzkumů rozhodnout, jaké druhy infopanelů se finálně použijí.
Kromě ověření čitelnosti a srozumitelnosti nové grafiky se zkoumá také optimální skladba informačních materiálů na jednotlivých typech zastávek. Cílem je zlepšit orientaci lidí ve složitějších přestupních uzlech.
Čočky jako základ
Čočky tvoří součást každého zastávkového označníku. Obsahují informace o názvu zastávky, číslech zastavujících linek i směrech, kam tyto linky jedou.
Nová grafická podoba těchto prvků vychází podle autorů z jednotného designu od grafického studia Side2, vítěze mezinárodní soutěže na novou podobu pražského navigačního systému.
„Oproti stávající podobě je potlačena barevnost jednotlivých druhů dopravy ve prospěch zvýšení kontrastu písma pro lidi se zrakovým omezením,“ uvádějí autoři.
Nově je zvýrazněna informace o kódu nástupiště, podle kterého se cestující ve složitějších přestupních uzlech orientují i třeba ve vyhledávačích spojení nebo v mobilní aplikaci PID Lítačka. Oproti dnešní podobě je jinak řešeno také zobrazení výlukových stavů a nočních linek.
Na všech zastávkách na Palmovce se nyní dá nové označení porovnat – na každém označníku je z jedné strany umístěna nová grafika a z druhé ta původní.
Nové informační vitríny v přístřešcích
Na Palmovce jsou k vidění také vitríny pro dopravní informace, které budou součástí nových pražských zastávkových přístřešků. V ulici Na Žertvách jsou umístěny dvě vedle sebe.
„Chceme zde totiž zjistit, jaké typy informací ve vitrínách jsou pro cestující nejužitečnější, a také kterou variantu mapy dopravní sítě by zde lidé preferovali,“ uvádí autoři Čitelné Prahy.
Na výběr je mezi schématickým zobrazením linek, kde každá linka nebo jejich svazek má svoji barevnou čáru, a mezi znázorněním tras linek na mapovém podkladu s uliční sítí. Vždy se jedná s ohledem na omezenou velikost vitríny o výřez příslušné části Prahy.
Ve vitrínách je dále umístěna informace o aktuálních výlukách v oblasti, základní informace o tarifu PID, schéma přestupního uzlu pro snadné nalezení nástupiště konkrétní linky a také mapa nejbližšího okolí.
Vitríny se od sebe také drobně liší velikostí – jedna má jednotící grafické záhlaví podobně jako v metru, druhá je zmenšená a obsahuje pouze vlastní informace.
Projekt nového systému pražské navigace Čitelná Praha je v tomto roce stále více viditelnější. Nový „černý“ design informačních prvků v MHD a na veřejných prostranstvích se podle provedených průzkumů setkává s rozporuplnými reakcemi.
Jeho autoři však chtějí systém nadále „pilotovat“ a prostřednictvím zpětných vazeb vylepšovat, aby se mohl v budoucnu nasadit plošně nejen v Praze, ale i ve Středočeském kraji.